Eenmanszaak starten: een stappenplan

Eenmanszaak starten: een stappenplan
Inhoudstabel

Je hebt de beslissing genomen om erin te vliegen als zelfstandige. Nu nog die eenmanszaak opstarten. Dat is gelukkig kinderspel met ons tienstappenplan.

Weet dat elk van deze tien stappen hun belang hebben tijdens je opstart, maar definitieve antwoorden moet je gelukkig nog niet hebben. We maken voor jou een handige leidraad en als je nadien aanvullende informatie wil, kan je steeds beroep doen op een erkend ondernemingsloket.

1. Bepaal je activiteit en sector

Dat klinkt logisch, want meestal wil je net de sprong richting zelfstandige activiteit zetten omdat je een bepaalde activiteit gaat uitoefenen. Zelfs dan blijf je er best toch even bij stilstaan, het kan je namelijk wat euro’s besparen.

Je moet de activiteiten die je als zelfstandige wil gaan uitoefenen namelijk doorgeven aan een erkend ondernemingsloket. Dat is een partij die de opstart van ondernemingen op zich neemt, maar daar komen we later nog op terug!

Het erkend ondernemingsloket zal bij het opstarten van je onderneming aan jou vragen welke activiteiten je wil gaan uitvoeren als zelfstandige. Die activiteiten moeten namelijk in een publieke databank komen, genaamd het KBO. Ze worden daar gebundeld via nacebelcodes.

Het toevoegen van die activiteiten zit mee in de vaste opstartprijs van €101 die het erkend ondernemingsloket aanrekent voor je ondernemingsnummer aan te vragen. 

Of je nu één activiteit laat toevoegen of 10 activiteiten, dat blijft dezelfde opstartkost van €101. Als je later merkt dat er toch een activiteit extra moet worden opgenomen, dan kost je dat jammer genoeg weer €101. 

Goed nadenken bij de start over al je activiteiten is dus de boodschap! Wil je meer tips & tricks als het over activiteiten gaat,, ontdek er dan in ons artikel over de NACE-codes alles over. 

2. Eenmanszaak of vennootschap?

Zowel de eenmanszaak als de vennootschap hebben heel wat voor-en nadelen. Wil je graag eenvoudig starten, met een makkelijk te beheren boekhouding, waarbij de administratieve kostprijs van je onderneming laag blijft? 

Dan kom je altijd uit bij de eenmanszaak. Deze ondernemingsvorm is veel goedkoper dan een vennootschap net omdat er heel wat minder administratieve formaliteiten zijn. 

We spreken ook van een enkelvoudige boekhouding bij de eenmanszaak, dat maakt dat je eenvoudig je boekhouding zelf in handen kan nemen met slimme software tools zoals Dexxter.

Ontdek uitgebreid alle voor – en nadelen van een eenmanszaak ten opzichte van een vennootschap in deze blogpost. 

3. Zelfstandige in bijberoep of zelfstandige in hoofdberoep?

Wist je dat er als zelfstandige drie sociale statuten zijn? Student-zelfstandige, zelfstandige in bijberoep en zelfstandige in hoofdberoep. 

Wil je graag meer weten over alle ins en outs van deze sociale statuten? Lees dan zeker onze blogposts over zelfstandige in bijberoep en zelfstandige in hoofdberoep

Los van die sociale statuten, heb je twee grote ondernemingsvormen: een eenmanszaak of vennootschap. Met nog heel wat onderverdelingen in de groep ‘vennootschap’, maar we focussen ons nu op de eenmanszaak.

Alle sociale statuten kunnen steeds gecombineerd worden met alle ondernemingsvormen. Je kan dus perfect student-zelfstandige (sociaal statuut) zijn met een vennootschap (ondernemingsvorm) of zelfstandige in hoofdberoep met een eenmanszaak. 

4. Kies het gepaste btw statuut

Tijd voor de volgende stap in ons opstartproces, een stap die onterecht al eens durft afschrikken. Als je naar een erkend ondernemingsloket gaat, zullen ze voor jou een ondernemingsnummer aanvragen. 

Dat ondernemingsnummer zal (meestal) worden geactiveerd voor btw. Een ondernemingsnummer en een btw-nummer zijn dus eigenlijk identiek aan elkaar, het is dezelfde 10-cijferige code. 

Alleen zullen sommige ondernemingsnummers niet btw-plichtig zijn, andere dan weer btw-vrijgesteld en sommige btw-plichtig. In onze video vatten we het allemaal nog eens samen:

Niet btw-plichtig

Hier heb je zelf geen keuze, de overheid bepaalt in dit geval dat je niets met btw te maken hebt. Dat is het geval voor tandartsen, dokters, kinesisten, vroedvrouwen … Maar evengoed bepaalde activiteiten in de culturele sector.

De overheid heeft voor deze activiteiten beslist dat ze buiten het hele btw-gebeuren vallen, om zo de kostprijs voor de consument zo beperkt mogelijk te houden. Deze zelfstandigen mogen dus geen btw aanrekenen aan hun klanten en kunnen geen btw recupereren op hun aankopen.

Btw-vrijgesteld

Je behoort dus niet tot de groep van niet btw-plichtige ondernemers van hierboven, want anders heb je helemaal geen keuze.

Deze groep aan ondernemers heeft de keuze om btw-vrijgesteld te zijn als hun omzet onder de 25.000 euro op jaarbasis uitkomt (een inschatting die je moet maken voor je omzet in dat jaar). 

Een andere voorwaarde is dat je ook geen activiteiten mag uitoefenen die betrekking hebben op onroerende goederen (gebouwen, grond en alles wat daarmee verankerd is). Denk aan een tuinman, loodgieter, elektricien, poetsvrouw, enzovoort. Deze activiteiten kunnen dus nooit btw-vrijgesteld zijn, omdat ze betrekking hebben op een gebouw of grond.

Voldoe je aan de voorwaarden om btw-vrijgesteld te zijn? Dan nog hoef je niet te kiezen voor de btw-vrijstelling, je kan dus evengoed toch btw-plichtig zijn. Dat is vaak zelfs interessanter, want je hebt het enorme voordeel om btw te recupereren op je aankopen. Hier kan je alvast een cijfervoorbeeld terugvinden. 

Kies je voor een btw-vrijstelling, dan wordt je ondernemingsnummer wel geactiveerd voor btw-doeleinden, maar met een vrijstelling voor de btw-aangiftes. Die btw-aangiftes moet je dus niet gaan indienen, je dient geen btw door te rekenen aan je klanten én uiteraard kan je geen btw recupereren op je aankopen. 

Btw-plichtig

Je behoort dus niet tot de groep van niet btw-plichtige ondernemers van hierboven, want anders heb je helemaal geen keuze. En je kiest ook niet voor de btw-vrijstelling omdat je wil genieten van btw recuperatie op je aankopen.

Dan zal je ondernemingsnummer worden geactiveerd voor btw-doeleinden. Als btw-plichtige ondernemer moet je uiteraard btw-aangiftes indienen. Je zal ook btw moeten aanrekenen op je verkopen en bijgevolg kan je ook btw recupereren op je aankopen. 

Wil je graag meer weten over btw? Dan vind je hier een uitgebreider artikel.

5. Je boekhouding

Toch een punt waar je minstens op voorhand even bij moet stilstaan, de administratie van je onderneming of anders gezegd: de boekhouding.

Ga je toch voor een boekhouder? Bekijk dan zeker ons blogartikel over een boekhouder en waar je allemaal op moet letten.

Of neem je de administratie van je eenmanszaak zelf in handen? Dat kan perfect via slimme applicaties zoals Dexxter. 

6. Open een rekening voor je zaak

Om met de deur in huis te vallen: het is absoluut niet verplicht om een aparte bankrekening te openen voor je eenmanszaak. 

Wel handig meegenomen om toch een aparte rekening te openen, maar zeker geen wettelijke verplichting. De voor-en nadelen van een aparte bankrekening leggen we je graag uit in ons blogartikel. 

7. Heb ik specifieke verzekeringen nodig?

Enerzijds heel afhankelijk van welke activiteiten je gaat uitoefenen, anderzijds ook afhankelijk van je sociaal statuut (student-ondernemer, bijberoep of hoofdberoep).

Het spreekt voor zich dat iemand die in hoofdberoep een restaurant gaat uitbaten een ander type verzekering nodig heeft dan bijvoorbeeld een student-ondernemer die van thuis uit wat gratische designs uitwerkt. 

We hebben alvast een blogartikel klaarstaan om de zin én onzin van verzekeringen als ondernemer in bijberoep toe te lichten. 

Onze tip? Spring eens binnen bij een verzekeringskantoor, leg je situatie en toekomstplannen grondig uit en luister naar de expertise van je verzekeringsmakelaar.

8. Je bedrijfsnaam bepalen

Eerst een misverstand uit de wereld helpen: je moet geen bedrijfsnaam hebben als eenmanszaak! 

Een eenmanszaak krijgt altijd automatisch de voor – en achternaam van de ondernemer mee, daar kan je niet van afwijken. Daarnaast kan je uiteraard wel een commerciële bedrijfsnaam toevoegen, als aanvulling.

Een vennootschap daarentegen heeft wettelijk wél de verplichting om een bedrijfsnaam te kiezen, je moet een vennootschap dus een naam geven.

Wist je trouwens dat de commerciële naam van je eenmanszaak een van de weinige dingen is die je helemaal gratis achteraf nog kan laten wijzigen? Gewoon contact opnemen met het erkend ondernemingsloket dat je opstart heeft verzorgd en de wijziging doorgeven. 

Let wel op bij de keuze van je handelsnaam: je mag namelijk niet in het vaarwater komen van een concurrent door een handelsnaam te gaan kiezen die al bestaat.

9. Houd rekening met deze kosten

Als je een eenmanszaak opstart, heb je enkele eenmalige opstartkosten:

  1. Aanvraag ondernemingsnummer met een kostprijs van €101 euro.
  1. Activering btw-nummer (nodig bij btw-plichtig én btw-vrijgesteld) waarbij je rond de €70 mag rekenen.

Nadat je opstart, moet je rekening houden met een aantal terugkerende kosten:

  1. Jaarlijkse provinciebelasting voor ondernemers, voor de provincie Antwerpen komt dit bijvoorbeeld jaarlijks op €101 euro.
  2. Jaarlijkse Gemeentebelasting voor ondernemers, als voorbeeld: voor de gemeente Puurs komt dit jaarlijks uit op €40.
  3. Elk kwartaal moet je sociale bijdragen betalen, tenzij je onder +/- €1800 winst blijft.
    Maak je meer winst, betaal je in bijberoep minstens +/- €95 en in hoofdberoep minstens +/- €840 per kwartaal. Het eerste jaar kan je via primo-starter een korting van €400 aanvragen.
    De exacte bedragen hangen sterk af van je verdiensten, meer info daarover vind je hier.
    Geen zorgen, Dexxter rekent het voor jou exact uit. Geen verrassingen!
  4. Eventuele vergunningen zoals een FAVV-vergunning (voor voeding).
  5. Een accountant of slimme software zoals Dexxter om je boekhouding zelf in handen te nemen

10. Kies een ondernemingsloket en schrijf je in.

Tijd om er nu écht in te vliegen (of nog wat extra informatie in te winnen) en dat kan via een erkend ondernemingsloket.

Dat is het aanspreekpunt voor (startende) ondernemers, speciaal daarvoor in het leven geroepen door de overheid. Zij nemen bepaalde taken voor hun rekening, zoals het aanvragen van een ondernemingsnummer en het activeren van je btw-statuut.

Je kan ook een ondernemingsnummer aanvragen via bijvoorbeeld een boekhouder, maar ook deze zal achterliggend beroep doen op een erkend ondernemingsloket. Dat zijn namelijk de enige partijen in België die een ondernemingsnummer kunnen aanvragen.

Waarschijnlijk ken je ook wel een aantal erkende ondernemingsloketten, want vaak nemen ondernemingsloketten via zusterondernemingen een waaier aan taken op hen, zoals bijvoorbeeld loonadministraties. 

Vandaar dat namen als Acerta, Liantis of Xerius je misschien wel bekend voorkomen? Dat zijn enkele van de erkende ondernemingsloketten die de opstart van je eenmanszaak A tot Z in handen kunnen nemen. Heb je nog wat vragen over je opstart? Hun startersadviseurs zijn perfect geplaatst om je verder te helpen. 

Klaar om je ondernemingsnummer aan te vragen? Dat kan snel én bovendien helemaal digitaal. Je hebt vrijwel onmiddellijk na het afwerken van hun digitale opstarflow een ondernemingsnummer in je mailbox. 

Artikel delen

Artikel delen

Begrijpbaar en betaalbaar zélf boekhouden

Zelf boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Op voorwaarde dat je alle tools aangereikt krijgt. Met Dexxter krijg je alles in 1 platform.

Begrijpbaar en betaalbaar zélf boekhouden

Zelf boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Op voorwaarde dat je alle tools aangereikt krijgt. Met Dexxter krijg je alles in 1 platform.

Pijl 1 - geel