Een eenmanszaak starten?

bijberoep starten
Inhoudstabel

Starten met een eenmanszaak is nog nooit zo eenvoudig geweest! 

Een minimale opstartkost, administratief super eenvoudig en je kan onmiddellijk aan de slag als zelfstandige. Wist je dat je slechts drie stappen verwijderd bent om vandaag nog zelfstandige  te zijn?

Starten met een eenmanszaak: snelcursussen

Een eigen ondernemingen oprichten, is super eenvoudig! Twijfel je nog over wat er allemaal op je afkomt? Geen zorgen, bij Dexxter bieden we twee super handige snelcursussen aan om je als startende ondernemer goed op weg te zetten.

Deze snelcursussen zijn opgedeeld tussen btw-vrijgestelde ondernemers en btw-plichtige ondernemers, zo kan je mooi gaan vergelijken tussen de btw-statuten.

Erkend ondernemingsloket

Soms zal je het gevoel hebben dat er heel veel op je afkomt. Dat is perfect normaal, laat dat je zeker niet afschrikken. Gelukkig zijn er de erkende ondernemingsloketten, dat zijn bedrijven die speciaal in het leven zijn geroepen door de overheid om mensen te begeleiden tijdens hun opstart als zelfstandige.

Weet ook dat veel overheidsdiensten nog steeds communiceren per post, waardoor je brievenbus al eens behoorlijk vol kan raken tijdens deze opstartperiode.

Zoals gezegd kan je voor je opstart beroep doen op een erkend ondernemingsloket, denk daarbij aan Acerta, Liantis, Securex, Xerius etc. Je kan ofwel (op afspraak) langsgaan in één van hun vestigingen ofwel hun digitale tools gebruiken om je opstart in 1-2-3 af te ronden.

Een eenmanszaak starten in 3 stappen

  • Stap 1: Vraag je ondernemingsnummer aan bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO);
  • Stap 2: Kies je btw-statuut;
  • Stap 3: Zoek een sociaal verzekeringsfonds en sluit je aan.

Bovendien kan je deze drie stappen in één en dezelfde digitale omgeving afwerken. Als je naar de website van een van de erkende ondernemingsloketten gaat, kan je dit helemaal zelf én helemaal digitaal doorlopen.

We doorlopen ze hieronder stapsgewijs:

Stap 1: Ondernemingsnummer aanvragen

Als je start als zelfstandige moet er een ondernemingsnummer worden aangevraagd bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Je moet doorgeven welke activiteiten je wil gaan uitoefenen als ondernemer, de rest wordt automatisch in orde gebracht.

Dat klinkt complex, maar gelukkig is het niets om je druk over te maken, want via een erkend ondernemingsloket kan je je heel eenvoudig en helemaal digitaal inschrijven in de KBO.

Voor €92,50 brengt een ondernemingsloket je inschrijving in de KBO in orde (prijs 2022). Dat is een uniforme prijs die alle erkende ondernemingsloketten verplicht aanrekenen om de inschrijving in de KBO in orde te brengen.

Stap 2: Btw-statuut kiezen 

De algemene regel is dat elke ondernemer btw moet aanrekenen aan zijn klanten. Een btw-aangifte is gelukkig een fluitje van een cent in boekhoudtool Dexxter

Als je wil kan het zelfs nog eenvoudiger en kan je zelfs kiezen voor een btw-vrijstelling. Als je omzet namelijk lager is dan 25.000 euro op jaarbasis, dan kan je kiezen voor een btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen.

Twijfel je nog over je btw-statuut (btw-plichtig of btw-vrijgesteld)? Lees dan zeker onze handige startersgidsen even door.

Je ondernemingsnummer activeren voor btw is dus een extra actie. Geen probleem, want ook dit nemen de erkende ondernemingsloketten voor hun rekening.

De extra kostprijs (dus bovenop de kostprijs voor het aanvragen van je ondernemingsnummer) voor een btw-activatie bedraagt ongeveer 70 euro als je dit via een erkend ondernemingsloket laat doen.

Stap 3: Zoek een sociaal verzekeringsfonds en sluit je aan

Je bent als zelfstandige verplicht om je aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Zij innen, in opdracht van de overheid, je sociale bijdragen.

Want net als werknemers zijn ook zelfstandigen verplicht om sociale bijdragen te betalen. Als werknemer worden je sociale bijdragen volledig geregeld via je loonbrief. Kijk gerust even naar je loonbrieven en ga op zoek naar het woordje RSZ (Rijksdienst voor Sociale Zekerheid). Zonder dat je daarvoor als werknemer iets moet/kan doen, worden je sociale bijdragen dus geregeld via de loonbrief.

Als zelfstandige loopt het ietsje anders. Daar is het namelijk je sociaal verzekeringsfonds dat je per kwartaal een betalingsuitnodiging opstuurt om je sociale bijdragen in orde te brengen. Ook hier kan je weer rekenen op het erkend ondernemingsloket om je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds in orde te brengen, fluitje van een cent.

Wie kan je helpen om te starten?

Wil je graag één aanspreekpunt om je hele opstart snel af te ronden? Dan kan je bijvoorbeeld starten via iStart.be of via een erkend ondernemingsloket. Zij regelen zowel je ondernemingsnummer, je btw-statuut en helpen je met de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds.

Ook via de overheid kan je nog wat extra informatie verkrijgen over het opstarten van een onderneming!

En nu?

Aan jou om aan de slag te gaan met al je ondernemingsplannen!

Neem zeker een kijkje naar Dexxter, de boekhoudtool voor de ondernemer met een eenmanszaak die zijn boekhouding zelf in handen wil nemen. We bieden enorm veel content aan zodat jij stevig in je (boekhoudkundige) schoenen staat!

Je boekhouding in handen nemen, dat kan helemaal alleen, maar evengoed in samenwerking met een adviseur. Jij neemt je boekhouding in handen, maar op het ritme dat jij wil, stem je af met een adviseur voor die laatste paar vragen. Handig toch? Want zo neem je je boekhouding zelf in handen, bespaar je enorm op de kostprijs van een boekhouder en je krijgt overzicht en structuur van Dexxter.

Inhoudstabel
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
E-mail

Neem zelf je administratie in handen.

Je kan nog steeds kiezen voor een boekhouder. Dankzij het gratis kijkaccount kan die zich volledig focussen op het geven gericht advies om jou te helpen groeien!

Relaxe ondernemer