Starten met ondernemen: een stappenplan na inschrijving KBO

Stappenplan wat na starten met eenmanszaak inschrijving KBO hoe moet je ondernemen
Inhoudstabel

Gefeliciteerd, je hebt de spannende stap genomen om je eigen eenmanszaak te starten! Maar nu begint het echte werk pas. Nadat je de juridische stappen hebt genomen om je bedrijf op te zetten, zijn er verschillende belangrijke zaken die je moet aanpakken om je onderneming op de rails te krijgen en succesvol te laten groeien. In dit stappenplan zullen we de essentiële stappen bespreken die je moet nemen om te starten met ondernemen.

Stap 1. Starten met je boekhouding 🧾

Als eenmanszaak mag je een enkelvoudige boekhouding doen. Het je belangrijk dat je alle aankopen, verkopen en afschrijvingen nauwkeurig bijhoudt vanaf het allereerste begin. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je financiën op orde zijn en dat je voldoet aan fiscale verplichtingen.

Je kunt de boekhouding van je eenmanszaak op 3 manieren aanpakken:

  1. Excel: Je kunt je boekhouding zelf doen in bijvoorbeeld Excel. Dit is de goedkoopste optie, maar heeft helaas ook heel wat nadelen. Zo moet je al behoorlijk wat kennis hebben van boekhouden en is het moeilijk om alle facturen en bonnetjes op 1 plaats bij te houden.

  1. Online boekhoudtool: Voor 180 euro per jaar kun je met Dexxter je boekhouding in handen nemen. Hierdoor is alles 100% correct. Kun je niet boekhouden? Dat is geen probleem, binnen de dag kun je je certificaat behalen via de gratis boekhoudcursus. Via Dexxter kun je bovendien facturen maken, en berekent de tool automatisch wat je moet invullen op je belastingbrief. Toch wat extra advies nodig? Boekhouders mogen gratis gebruik maken van de tool zodat jouw boekhouder kan meekijken. Heb je nog geen boekhouder? Dan kun je gemakkelijk een adviesgesprek plannen met een boekhouder.

  1. Boekhouder: Je kunt ook je volledige boekhouding door een boekhouder laten doen. Een boekhouder is de duurste optie, maar je hebt er dus wel het minste werk aan. Je kunt er eentje vinden in de lijst van boekhouders.

Starten met ondernemen hoe doe je je boekhouding. Man onderzoekt verschillende manieren vindt Dexxter uiteindelijk de beste

Stap 2. Denk na over je merkidentiteit 🆔

Als je wil starten met ondernemen is belangrijk dat je wordt herkend door je klanten. Nadat je een catchy bedrijfsnaam hebt gevonden, kun je best beginnen nadenken over je branding. Door dit op voorhand te beslissen kun je gemakkelijker alle marketing op elkaar afstellen.

Wat heb je allemaal nodig?

  • Een logo: dit zorgt ervoor dat je merk herkend kan worden
  • Variaties van je logo: misschien heb je een ander formaat nodig voor op je website dan op de flyers
  • Kleuren: Kies een kleurenpalet en zorg dat de kleuren goed bij elkaar passen
  • Lettertypes: Kies voor twee tot vier lettertypes die goed bij elkaar passen. Je kunt je lettertype gebruiken bij alle communicatie. Denk bij je website bijvoorbeeld aan een lettertype voor titels, tekst en knoppen.

Tips template 9

Tip:

Een klein budget? Je kunt het misschien iemand inhuren via Fiverr of het zelf een logo en branding ontwerpen

Stap 3. Bouw een website 🌐

Een online aanwezigheid is cruciaal in de moderne zakenwereld. Investeer in een professionele website die je diensten en producten duidelijk presenteert. Er zijn verschillende opties om een website te bouwen: Shopify, Wix, Google Sites, Squarespace… elke provider heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Je kunt je website zelf maken, of je kunt iemand betalen om het voor jou te doen. Het is heel wat goedkoper om het zelf te doen en bij heel veel websites providers moet je helemaal niks kennen van programmeren.

Koop een domeinnaam die past bij je bedrijf en overweeg om meerdere extensies zoals .com en .be aan te schaffen. Een domeinnaam met extensie kost minder dan 10 euro per jaar per domeinnaam, niet veel geld dus.

Stap 4. Sociale media kanalen opstarten 📢

Meld jouw bedrijf aan op verschillende sociale media kanalen. Instagram, Tiktok, Linkedin en Youtube zijn goede websites om mee te starten. LinkedIn kan van onschatbare waarde zijn voor het aantrekken van B2B-klanten en het opbouwen van professionele relaties, maak dus ook een bedrijfspagina aan.

Dankzij sociale media kunnen mensen je bedrijf leren kennen. Maar zelfs als je niet van plan bent om actief op sociale media te zijn, is het belangrijk om je bedrijfsnaam te claimen op platforms, zo kan niemand jouw naam stelen.

Sociale media onderneming eenmanszaak starten 1

Stap 5. Registreer je bedrijf op Google 🌐

Een belangrijke stap om je lokale zichtbaarheid te verbeteren is het registreren van je bedrijf op Google. Dit stelt potentiële klanten in staat om je bedrijf gemakkelijk te vinden wanneer ze lokaal naar producten of diensten zoeken.

Je bedrijf op Google registreren is gratis en heeft heel wat voordelen:

  • Lokale klanten vinden: Door je bedrijf op Google te registreren, vergroot je de kans dat lokale klanten je ontdekken. Dit is vooral waardevol als je een lokaal bedrijf hebt, zoals een restaurant, winkel of dienstverlener.
  • Goed om gevonden te worden: Mensen vertrouwen op Google om bedrijven te vinden. Het hebben van een vermelding op Google Mijn Bedrijf betekent dat je wordt weergegeven in Google-zoekresultaten en Google Maps, wat de geloofwaardigheid en vindbaarheid van je bedrijf vergroot.
  • Reviews verzamelen: Via Google Mijn Bedrijf kunnen klanten eenvoudig reviews achterlaten. Positieve reviews dragen bij aan het opbouwen van vertrouwen bij potentiële klanten. Moedig tevreden klanten aan om reviews achter te laten om je reputatie te versterken.
  • Openingstijden en contactgegevens: Je kunt belangrijke informatie, zoals je openingstijden en contactgegevens, bijwerken op je Google Mijn Bedrijf-pagina, wat handig is voor klanten die snel informatie willen vinden.

Stap 6. Wees niet bang om te investeren 💶

In het begin verdien je met je eenmanszaak waarschijnlijk nog niet veel geld, waardoor het wat eng kan zijn om geld uit te geven. Maar soms moet je geld uitgeven om geld te verdienen. Investeer in de nodige apparatuur, marketing en training om je bedrijf te laten groeien en te verbeteren.


custom resized 4fbcc3a3 54ca 4b23 a48a 59643b6f5308 2

“Ik heb het heel lang uitgesteld om een ringlamp te kopen om te filmen, maar nu ik er 1 heb kan ik niet meer zonder. Het gaat nu zoveel vlotter om marketing content te maken!”

— Louise Dillen, Marketing Freelancer


Als mensen een investering eenmaal gedaan hebben, denken ze vaak “amai, dit maakt mijn leven zo veel gemakkelijker, dat had ik eerder moeten doen.” Om te weten of een investering het waard is, kijk je best naar enkele aspecten:

  • Tijd: bespaart het je tijd? Maakt het je leven gemakkelijker? Soms kunnen kleine aankopen een wereld van verschil betekenen
  • Geld: ga je er op lange termijn meer mee verdienen? Dan is het zeker een aanrader!
  • Gemak: zorgt de investering ervoor dat taken automatisch gebeuren?

Tips template 24

Vergeet niet:

Als je kosten maakt voor je bedrijf dan word je ook op een kleiner bedrag belast

Stap 7. Vraag een bankkaart aan 💳

Hoewel het voor eenmanszaken niet verplicht is om een zakelijke rekening te hebben, is het erg aangeraden om een rekening te openen. Dit kan vaak gratis of heel goedkoop, en het is simpel! Vaak kan het gewoon online of met snel belletje met je bank. Het is essentieel om je persoonlijke en zakelijke financiën gescheiden te houden, want zo kun je overzicht bewaren over je cashflow. Dit maakt het beheren van je geldstromen veel eenvoudiger.

Nadat je een rekening hebt, vraag je ook best een bankkaart aan. Zo kun je gemakkelijk betalingen doen in winkels en aan leveranciers. Bovendien kan een belastingcontroleur dan enkel jouw zakelijke rekening controleren.

Stap 8. Vind je eerste klanten 👥

Je eerste klanten vinden kan soms moeilijk zijn, aangezien niemand je bedrijf kent. Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden om dat te veranderen! Meestal komen de eerste klanten van een nieuw bedrijf uit de nabije omgeving. Denk eens aan familie en vrienden, misschien kunnen zij wel jouw hulp gebruiken? Wees dan niet bang om hen te contacteren!

Daarna kun je beginnen met het identificeren van potentiële klanten. Benader hen met je aanbod via e-mail, telefoon of spring eens binnen. Netwerken en mond-tot-mondreclame kunnen waardevolle manieren zijn om je eerste klanten te vinden.

Overweeg om je eerste klanten een korting te geven. Zo kun je hen bedanken voor het vertrouwen. Lever je goed werk? Dan heb je waarschijnlijk een loyale klant voor meerdere jaren.

Indien het toch niet direct lukt om klanten te vinden, daag jezelf dan uit om een “valse opdracht” te voltooien. Doe net alsof het een opdracht voor een klant is, en werk deze uit. Zo leer je bij en heb je iets concreet om te tonen aan potentiële klanten. Bovendien kan je content maken voor je website en sociale media waardoor je potentiële klanten kunt laten zien wat jij allemaal kan.

Vind je eerste klanten eenmanszaak

Stap 9. Online marketing 📢

Online zijn er heel wat plaatsen om reclame te maken. Dat kan gratis via je website en sociale media, maar je kunt ook betalen voor online advertenties. De mogelijkheden van paid advertising zijn eindeloos: sociale media advertenties, hoger in Google te verschijnen, display-advertenties… Het kost wat geld maar je kunt je zichtbaarheid vergroten en potentiële klanten naar je website leiden.

Wat aan te raden is, is om eerst een paar posts te maken om te kijken wat werkt binnen jouw doelgroep. Krijg je op een bepaald soort posts veel interactie? Dan kun je die gebruiken om te adverteren naar nieuwe klanten. Het is aan te raden om 2-5% van je omzet te investeren in marketing.

Probeer voor jouw onderneming uit te rekening hoeveel een nieuwe klant mag kosten. Als je maar 20 euro marge hebt per klant, dan mag een nieuwe klant jou niet heel veel kosten. Aan de andere kant, als een conversie jou 2000 euro opbrengt, dan kun je al wat meer investeren in marketing.

Stap 10. Offline marketing

Digitale marketing is alom aanwezig, maar vergeet ook de traditionele advertentie methoden niet. Druk wat flyers, posters en business cards af. Zo breng je je bedrijf lokaal onder de aandacht en verhoog je je naamsbekendheid. Er zijn heel veel mogelijkheden!

3 1 1

Wil je extra reclame?

Misschien kun je een sticker met je logo toevoegen op je auto?

Vergeet niet:

Stap 11. Denk na over je voorraad

Als je fysieke producten verkoopt, zorg dan dat je je voorraad beheert om te voorkomen dat je zonder voorraad komt te zitten of juist te veel voorraad hebt. Een voorraad aanhouden is duur, elk product moet je immers al op voorhand betalen en je weet niet zeker of het ook verkocht zal worden.

Om dit te vermijden zijn er enkele dingen die je kunt doen:

  • Zoek een leverancier met een lage MOQ, dat betekent ‘minimum order quantity’. Hierdoor moet je niet heel veel investeren in 1 keer. 
  • Overtuig klanten aan om meerdere items aan te kopen, door bijvoorbeeld korting op het tweede artikel te geven
  • Werk met pre-orders: Zo moet je pas bestellen nadat mensen hun bestellingen geplaatst hebben, dit zorgt er wel voor dat je een langere levertijd hebt voor je klanten toe, maar anderzijds ook dat je exclusiever overkomt. 

Tips template 19

Wist je dat?

Je moet je voorraad ook doorgeven aan de belastingen. Voorraad gebruiken is immers een kost.

Stap 12. Kijk of je in aanmerking komt voor subsidies

De overheid, bedrijven en steden geven vaak subsidies aan innovatieve, duurzame of sociale initiatieven. Het kan nooit kwaad om eens op te zoeken op hun websites of jij in aanmerking zou komen. Een duwtje in de rug kan aan de start goed helpen!

kom ik in aanmerking voor subsidies

Stap 13. Vraag raad aan anderen

Het kan soms moeilijk zijn om kritiek te aanvaarden als je je volop inzet voor iets. Toch is het erg aan te raden om met kritiek te leren omgaan. Als je mensen advies laat geven over je website, prijzen, marketing… dan kun je daar heel wat door verbeteren.

Spreek met andere starters, met vrienden, met je doelgroep, met ervaren ondernemers… een netwerk is heel belangrijk en je kan er heel wat van bijleren.

Stap 14. Hou je taken goed bij

Als eenmanszaak moet je een specialist zijn op heel wat vlakken én moet je aan alles denken. Als je alles alleen moet doen kan dat best stresserend zijn. Gelukkig zijn er oplossingen om het wat overzichtelijk te houden. Denk bijvoorbeeld aan tools om je taken bij te houden, zoals Monday of Trello.

Een btw teruggave 2 scenarios edited

Stap 15. Maak een template voor je facturen

Als je een bedrijf een factuur moet sturen, wil je dat deze er op zijn minst professioneel uitziet. Wanneer je dan een factuur mag uitsturen, kun je gemakkelijk de gegevens aanpassen.

Er moeten een aantal gegevens verplicht op de factuur staan:

  • Het woord “Factuur”
  • Je naam en je volledige adres
  • Je zakelijke bankrekeningnummer
  • Je btw-nummer en die van je klant
  • De naam en het volledige adres van de klant
  • Het factuurnummer
  • De factuurdatum
  • De hoeveelheid en soort geleverde goederen en diensten
  • De betaalvoorwaarden

tips template 65d875b2cb7de 1

Wist je dat?

Bij Dexxter kun je gemakkelijk facturen aanmaken. Ze zijn automatisch 100% in orde.

Stap 16. Denk na over je verpakkingsmateriaal en de verzending 📦

Heb je een fysiek product? Dan zul je die moeten verzenden naar je klanten. Je verpakkingsmateriaal kan een goede eerste indruk geven. Verpakkingsmateriaal kun je personaliseren, maar hou er rekening mee dat hoe meer je personaliseert, hoe duurder het vaak wordt.

  • Verzenddozen: Op Raja of Amazon kun je voordelig verzenddozen en verzendzakken bestellen, maar er bestaan ook duurzamere alternatieven. Reken op ongeveer 50 cent voor een doos, en 30 cent voor een zak.
  • Personalisatie: Misschien is het leuk om je pakketje te personaliseren aan de hand van stickers, een stempel, een bedankingskaartje…
  • Bescherming: Als je product fragiel is, kun je retourkosten besparen door deze aan de hand van papier of bubbeltjesplastic te beschermen.
  • Koerierdienst: Bpost en Mondial Relay worden vaak gebruikt en hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Als je heel wat pakjes verzendt, kun je soms korting krijgen.

Tip: je kan via UPS gratis verpakkingsmateriaal aanvragen

Hoe koop je verpakkingsmateriaal voor je onderneming

Stap 17. Belangrijke datums opschrijven 📅

Houd een agenda bij met belangrijke datums, zoals vervaldatums voor facturen, vergaderingen en evenementen die relevant zijn voor je bedrijf. Vergeet hier ook je boekhoudkundige datums niet. Als zelfstandige moet je bijvoorbeeld voorlopige bijdragen betalen voor je sociale zekerheid en kan je ook voorafbetalingen doen voor je personenbelasting.

Enkele belangrijke datums zijn:

  • Elk kwartaal: deadline voorafbetalingen belastingen
  • Oktober: Personenbelasting
  • Elk kwartaal: deadline btw-aangifte

Stap 18. Belastingaangifte

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de belastingverplichtingen van je eenmanszaak en dien je belastingaangifte tijdig in om boetes te voorkomen. Als je een eenmanszaak hebt, dien je je belastingen in samen met je persoonlijke belastingaangifte. De deadline hiervoor is oktober.

Belangrijk hierbij is dat:

  1. Je alle facturen toevoegt aan je boekhouding
  2. Je goed je bonnetjes bijhoudt van al de zakelijke kosten die je maakt
  3. Je je dagontvangstengoed hebt genoteerd

Je resultaten moet je invullen in stap 2 van de belastingen. Weet je niet veel van belastingen? Geen probleem! Vul al je gegevens in op Dexxter, en de tool zegt precies waar je wat moet invullen. 

Artikel delen

Artikel delen

Begrijpbaar en betaalbaar zélf boekhouden

Zelf boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Op voorwaarde dat je alle tools aangereikt krijgt. Met Dexxter krijg je alles in 1 platform.

Begrijpbaar en betaalbaar zélf boekhouden

Zelf boekhouden hoeft niet moeilijk te zijn. Op voorwaarde dat je alle tools aangereikt krijgt. Met Dexxter krijg je alles in 1 platform.

Pijl 1 - geel