Community 🤼

Kosten woning als je inwoont bij je partner

ADC

Hallo,

Ik zou graag kosten zoals elektriciteit, brandverzekering, KI,… willen inbrengen aangezien ik een praktijkruimte heb. Maar ik vraag me af of het mag in mijn situatie. Ik woon bij mijn partner, aan wie ik huur betaal en meedraag in de kosten. Er is echter geen huurcontract, het is een onderlinge afspraak. Dus elektriciteitsfacturen en dergelijke staan uiteraard op naam van mijn partner. Mag ik die dan inbrengen of niet?

Anouck

  • Hallo Anouck,

    Ik zou denken van wel. Als je hierop je vestigingsadres en domicilie is neem ik aan van wel. Je hebt ook een maandelijkse persoonlijke overschrijving neem ik aan? Dus kan je het steeds aantonen dat je dit ook betaalt. Als het contant is, dan zou je dit beter op papier zetten of toch via een overschrijving regelen. In de calculator van SBB was er de rubriek “Kosten m.b.t. huis” dus kan je ook zoiets toevoegen bij je uitgaven. Ik ben Dexxter aan het testen en heb eens even gekeken naar uitgaven; daarin staan er al enkele kostencategorieën over ‘woning’. Je kan hier dus een algemene aan toevoegen… er wordt standaard 20% gebruikt. Ik veronderstel dat je de overschrijving doet van je zakelijke rekening naar je persoonlijke… En een uitgave dien je steeds met een document te staven, dus een uitreksel etc.

    Een artikel over samenwonen bij je partner wanneer die enkel het huis heeft; https://www.notaris.be/nieuws-pers/detail/investeren-in-de-woning-van-je-samenwonende-partner-maak-uitdrukkelijke-afspraken

    Je kan de eventuele huur of de interesten van je hypothecaire lening, gas en elektriciteit, het onderhoud en je internetabonnement in rekening nemen. Een lening is geen kost aangezien het gaat om het teruggeven van geld dat je tijdelijk ter beschikking kreeg. Het huis is niet van ‘jou’, dus kan je een grotere kost inbrengen. Dat speelt dus in je voordeel. Zie ook; https://www.beobank.be/nl/professioneel/blog-tips/een-thuiskantoor-hoe-zit-het-met-je-beroepskosten

    Dus in jouw geval… hoeveel van je kost en inwoon is voor huur, elektriciteit, gas, onderhoud en internetabonnement… dat is, als dit ook een stuk voor voeding, activeiten wordt gezorgd. Dus als dit 900 euro is waarvan 600 voor het inwonen (500) en WGE (100) etc. Dan is dit 100 euro (1/5de van oppervlakte huis) en 40 euro (2/5de van je verbruik), maakt 140 euro per maand in totaal.
    Zie hieronder voor een uitleg over de berekening hiervan.

    Het volgende schreef ik voor ik je vraag goed had gelezen… ik laat het hier maar staan.
    Nog een artikeltje; https://www.sbb.be/nl/magazine/aftrekbare-kosten-als-zelfstandige-welke-uitgaven-breng-je

    Om een schatting van die maandelijkse kost te maken zou ik het volgende voorstellen;

    Stel;

    • Aankoopprijs van je woning = 300.000 euro
    • Oppervlakte woning = 100 m2
    • Oppervlakte praktijkruimte = 20 m2
    • Aantal inwonende personen = 2
    • Het aandeel van je praktijkruimte in je woning is dus 1 op 5.
    • De aankoopprijs van je ruimte is dan 60.000 euro > ik zou dit toch een beetje verlagen, laat ons zeggen 50.000 … want dit is volgens mij niet evenredig. (Vergelijk eens op IMMO-sites wat het verschil is tussen soortgelijke woningen of appartementen in de buurt op basis van vierkante meters kan je wel ook een schatting maken.)
    • Boekhoudkundig word onroerend goed per jaar aan 3% afgeschreven. Dus zou ik ook als ‘huur’ voor gebruiken. Dit is dan 1500.
      Per maand; 125
    • Hoeveel gebruik je de ruimte enkel voor je zaak? 50% van de tijd? > vb. 125 * 50% = 75 euro
    • En dan komen er nog kosten van gas en elektriciteit, het onderhoud en je internetabonnement bij… wat is de schatting van het percentage van de kosten?
    • Vermenigvuldig die met de kosten per maand…
      • Internet en telefonie; 60 euro / 2 (personen) / 2 (50/50 persoonlijk/professioneel) = 15 euro per maand
      • Elektriciteit en gas en water; bereken dit op basis van je jaarverbruik – bvb 2400 euro per jaar > 1200 > dit zal mss eerder 1/3 zijn > 400 > 33 per maand
    • en tel ze dan op; 123 euro.

    Uiteindelijk wat je hiermee doet, is een stuk ‘loon’ onttrekken vanuit je personenbelasting aangezien het om een beroepskost gaat. Helemaal exact ga je dit niet hebben, maar zolang het aanvaardbaar is…

    PS; een digitale meter en meters op elektrische kringen zou je kunnen helpen met het verbruik te berekenen.

  • Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

    Maar wat gebruik ik dan als betaalbewijs? Ik dacht dat rekeninguittreksels niet mochten?

    De situatie is zo:

    Ik stort mijn partner een maandelijks bedrag dat onderling afgesproken is en huur en kosten (gas, elektriciteit, water, internet,…) moet dekken. De werkelijke facturen staan op naam van mijn partner en worden door deze laatste ook betaald. Het enige spoor is dus de maandelijkse storting met vermelding “huur”.

    Of zeg jij dat het geen kwaad kan om facturen op naam van partner te nemen en hier een kleiner percentage als beroepskost van in te boeken?

    Anouck

  • Hallo Anouck

    Merci te antwoorden.

    Inderdaad, een rekeninguittreksel mag toch niet, (of ja, het is een extra bewijsstuk maar niet het echte bewijsstuk om de uitgave te staven.)

    Als je toch wil dat je de huur ook mee in rekening gebracht kan worden, dan dient er een huurovereenkomst te zijn volgens mij (om een ‘bewijsstuk’ te hebben, zonder een bepaalde clausule zie artikel hieronder)… echter zit je partner dan met extra belastingen… Dus jij betaalt in dit geval ‘kost en inwoon’ zonder contract… misschien met wel enkele afspraken.

    De kosten voor elektriciteit, water etc. zou ik wel inbrengen met als bewijsstukken de facturen van je partner.
    Je woont er namelijk; dus zie ik geen probleem waarom de fiscus hier een probleem zou vinden. (Ik ben diegene die de facturen betaald, maar is voor hetzelfde adres, dus als mijn partner een zaak zou starten dan kan zij normaal ook beroepskosten aftrekken)
    Je gaat de bewijsstukken toch maar pas moeten voorleggen als de fiscus hier om vraagt.
    Dus voor de ‘inwoon’ (buiten de WGE, Internet) ligt het moeilijker om iets voor te leggen.

    Ik hoop dat je hiermee verder kan. Mocht het toch nog niet goed voelen, zou ik hier toch eens een boekhouder voor contacteren.

    Ik zie geen groot risico mocht je het zo doen. (en wat de gevolgen zijn als het niet ‘juist’ is, weet ik niet)
    Je kan het ook zo laten, en dan hoef je niets te berekenen en bewijsstukken af te printen en in te brengen…

    Hieronder ook nog eens wat je als berekening eigenlijk moet gebruiken om de kosten in rekenen te brengen (vierkante meter tegenover de woning); https://ondernemerschap.be/zo-breng-je-je-thuiskantoor-in-als-beroepskost/

    Een lijst van aftrekbare beroepskosten voor je boekhouding

    Zakelijke aankoop met privé rekening betaald, wat nu?

  • Hallo Anouck,

    Ik ben het stappenplan aan het volgen van Dexxter; https://cursussen.dexxter.be/btw-vrijgestelde-ondernemers/na-de-opstart/uitgaven/een-kost-voor-je-boekhouding/een-factuur-een-bonnetje-een-kassaticket-…-wat-heb-ik-juist-nodig

    Hier wordt deels je vraag beantwoord in de laatste vraag.
    Een bankafschrift kan je steeds toevoegen (maar is niet voldoende).
    En je hebt een huurcontract sowieso nodig bij fiscale controle.

    Ook; https://cursussen.dexxter.be/btw-vrijgestelde-ondernemers/na-de-opstart/uitgaven/een-kost-voor-je-boekhouding/oeps-met-mijn-privebankrekening-betaald…
    Als je de facturen van je partner om te staven zal dat waarschijnlijk door hem betaald zijn… en dan zal zijn rekening ook een beroepsrekening worden en gecontroleerd kunnen worden door de fiscus. Ook al… misschien gaat/mag dit niet, van iemand anders een factuur toevoegen. https://cursussen.dexxter.be/btw-vrijgestelde-ondernemers/na-de-opstart/uitgaven/een-kost-voor-je-boekhouding/oeps-met-mijn-privebankrekening-betaald..

    De regel is eigenlijk; zorg dat de factuur op jouw naam, onderneming en rekeningnummer staan. Dan heb je het minste uit te zoeken.

    Niet gemakkelijk… een boekhouder is in dit geval de beste om te contacteren.

    Blijkbaar zijn er ook fiscale adviseurs via Dexxter via de knop ‘support’ rechts bovenaan. Uiteraard betalend…

     

    Met vriendelijke groeten,
    Andreas Busschop

  • Bedankt Andreas!

    Ik had een fiscale adviseur gecontacteerd via de ‘support’ knop, maar kreeg geen antwoord. Lijkt me inderdaad iets om even na te kijken met boekhouder. Toch merci om het zo uitvoerig na te kijken!

    Misschien een vraagje voor Dexxter team: komen er nog meer online adviseurs?

    Anouck

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten