Huur van je woning of appartement inbrengen?

Huur van je woning of appartement inbrengen
Inhoudstabel

Even de situatie schetsen: jij bent actief als zelfstandige via een eenmanszaak. Student, bijberoep of hoofdberoep, dat maakt eigenlijk niet uit.

Welke interessante kost springt dan snel in het oog? Juist, die maandelijkse huurkost van je woning of appartement. Maar mag je dan zomaar de huur van je woning of appartement inbrengen?

Opgelet voor je huurcontract!

Vaak zal je in een huurcontract clausules terugvinden die het verbieden om het pand voor professionele doeleinde te gebruiken.

Dat klinkt als een vaag begrip “voor professionele doeleinde”, maar het betekent zoveel als: huur inbrengen in je boekhouding. Of je nu alle huur of één euro aan huur inbrengt, het hele huurcontract valt dan onder professioneel gebruik.

Het uitoefenen van een zelfstandige activiteit in de huurwoning voor wat thuiswerk valt dus niet onder professioneel gebruik. De clausule “geen professioneel gebruik” betekent simpelweg: geen enkele euro aan huur van je woning of appartement inbrengen in je boekhouding!

Waarom is dat belangrijk voor je verhuurder?

De belastingimpact voor je verhuurder verandert (drastisch) van zodra jij één euro aan huur inbrengt. Het hele huurbedrag wordt dan anders belast in de belastingaangifte van je verhuurder.

Niet alleen het bedrag aan huurkost dat jij inbrengt in je boekhouding! Nee, voor je verhuurder wordt héél het huurbedrag anders belast.

Via die clausule in je huurcontract, zal jij aansprakelijk zijn voor de fiscale meerkost als je toch besluit om (achter de rug van je verhuurder) een deel van die huur in te brengen.

Huur van je woning of appartement inbrengen: hoe dan?

Dan kan je op basis van een bankafschrift de maandelijkse huur inbrengen. Je zal maandelijks (meestal) geen factuur krijgen van je huurbedragen, dus ga je hier verder op basis van het bankuittreksel voor je boekhouding.

De huur van je woning of appartement inbrengen is dus snel geregeld voor je boekhouding! Is dat bankuittreksel dan ook voldoende bij fiscale controle? Nee, want daar kan de controleur onvoldoende uit afleiden waarvoor je juist hebt betaald. Maar dan vul je op moment van controle aan met je huurcontract, dan heb je voldoende bewijs.

Uiteraard opletten dat je het beroepsmatig gebruik realistisch opneemt in je boekhouding!

En wat als je koopt?

Dan liggen de kaarten uiteraard weer helemaal anders! Ontdek er alles over in dit artikel.

Artikel delen

Artikel delen

Eenvoudig ingeven en beheren van je uitgaven

Optimaliseer je boekhouding en vergeet geen enkele uitgave. Foto’s van bonnetjes kan je zelfs inscannen via onze app.

Uitgaven beheren was nog nooit zo eenvoudig

Dexxter zorgt mee voor het goede beheer van je zaak. Zo sporen we automatisch foutjes op en geeft het platform automatisch advies. 

Pijl 1 - geel