Hoe factureren aan een gemeente of stad?

Hoe factureren aan een gemeente of stad?
Inhoudstabel

Werken voor een gemeente of andere overheidsinstantie? Dan moet je goed weten hoe je je facturen opstelt! In dit artikel leggen we uit hoe je op de juiste manier factureert aan de gemeente, zodat je snel en correct betaald krijgt. Laten we er samen induiken! 🚀

Begrijp het statuut van de gemeente als klant 🔎

Als eenmanszaak is het belangrijk om te begrijpen dat gemeenten en andere overheden een bijzonder btw-statuut hebben. Ze zijn namelijk geen ‘gewone’ ondernemingen, maar openbare besturen.

Het is daarom cruciaal om vooraf goed na te gaan welk btw-tarief van toepassing is op jouw specifieke dienst of levering aan de gemeente. Aarzel niet om dit te bespreken met de contactpersoon bij de gemeente of raadpleeg een btw-expert indien nodig.

De gemeente is meestal geen btw-plichtige💡

Allereerst is het belangrijk te weten dat gemeenten en overheden in de regel niet-btw plichtig zijn, behalve voor enkele uitzonderingen, waarvoor ze wel btw-plichtig zijn. 🤔 Ze vallen met andere woorden onder de gemengde btw-plicht. Als de overheid geen btw-nummer heeft moet je sowieso btw factureren. In principe gaat het om 21% btw, maar let op: voor bepaalde diensten of leveringen kunnen er specifieke btw-tarieven van toepassing zijn. Dan zit je mogelijks met de andere btw-tarieven: 0%, 6% of 12%.

Maar in de meeste gevallen zul je dus facturen moeten opmaken met 21% btw.

5

Tip:

Zorg ervoor dat alle verplichte gegevens vermeld staan op jouw facturen. Bekijk hier welke zaken je zeker niet mag vergeten!

Specifieke regels voor medecontractant 📝

Er gelden ook enkele specifieke regels waardoor je géén btw moet aanrekenen aan een gemeente. Zo kan je in bepaalde gevallen de btw verleggen wanneer je werken uitvoert aan onroerend goed. In dat geval werk je met zogenoemde btw-medecontractant. Dat kan echter enkel wanneer de gemeente btw-plichtig is én periodieke btw-aangiften indient.

Het is niet altijd zo dat wanneer een gemeente zo’n btw-nummer heeft, dat die ook periodieke aangiften indient. Aarzel ook hier niet om dit te bespreken met je contactpersoon bij de gemeente.

Factuur voor de gemeente opstellen in Dexxter 🌐

Bij een gemeente als leverancier klik je op “Belgisch bedrijf“, hier dient enkel de bedrijfsnaam (in dit geval de gemeente) ingevuld te worden. Elke Belgische gemeente heeft een ondernemingsnummer en dit kan dus ook ingevuld worden.

Naast de standaardgegevens, kan het soms nodig zijn om extra informatie op te nemen voor gemeenten. Informeer je vooraf bij de gemeente over eventuele bijkomende vereisten, soms willen ze bijvoorbeeld een extra vermelding op facturen voor hun interne boekhouding.

Met deze tips ben jij als eenmanszaak helemaal klaar om vlot en correct te factureren aan gemeenten! Veel succes met je volgende facturen. 🚀

19

Dexxter, speciaal voor Belgische eenmanszaken!

Verlies geen tijd meer met het opmaken, versturen en opvolgen van jouw facturen & offertes.

Probeer het boekhoud programma van Dexxter gratis uit voor 30 dagen!

Artikel delen

Artikel delen

Professionele facturen en offertes maken & versturen

Verlies geen tijd meer met het opmaken, versturen en opvolgen van jouw facturen & offertes. Met Dexxter doe je het snel & ben je altijd 100% in orde.

Verstuur vandaag nog je eerste factuur of offerte

Pijl 1 - geel