Je verkoopt als eenmanszaak je producten op een plaatselijke markt of de jaarlijkse wintermarkt. Het is je duidelijk hoe je je inkomsten inboekt. Maar je hebt ook moeten betalen voor je standplaats op de markt. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je deze kost inboekt. 🤓
Kostendocument 🧾
Om je kosten in te boeken heb je een aankoopbewijs of factuur nodig. Hierop moet duidelijk omschreven staan hoeveel je betaald hebt voor de standplaats op de markt. Als je als Btw-plichtige ondernemer de aangerekende btw wil recupereren, dan volstaat een aankoopbewijs niet, maar heb je een formele factuur nodig.
Er zijn een aantal officiële voorwaarden waaraan een document moet voldoen om een formele factuur genoemd te kunnen worden. Lees er in dit artikel alles over.

Kostencategorie 🗃️
Het is goed mogelijk dat je de precieze kostencategorie niet altijd vindt in Dexxter. Dat komt omdat we al een heleboel veelvoorkomende categorieën klaarzetten, maar we kunnen niet vermijden dat er een paar categorieën ontbreken.
Gelukkig kan je heel makkelijk zelf een kostencategorie aanmaken. Hoe je die wil noemen, maakt op zich niet heel veel uit. Noem het bijvoorbeeld kosten standplaats. Wel belangrijk is dat je de hoofdcategorie Algemene kosten kiest.
Een een standplaats op een mark(-tje) om je producten te verkopen is natuurlijk gewoon 100% een beroepskost!
Video 📺
Bekijk hier de uitleg in een korte video:


