Wat is het startkapitaal? 🔎
Als je een onderneming start, heb je vaak wat geld nodig om de eerste aankopen te doen. Dit noemen we dan het ‘startkapitaal’, ofwel het geld dat je overschrijft van je privé bankrekening naar je professionele bankrekening.
In tegenstelling tot bij een vennootschap, ben je bij een eenmanszaak helemaal niet verplicht om een minimum aan startkapitaal te hebben! Maar ook al ben je niet verplicht, in de praktijk doen ondernemers na de opstart van hun eenmanszaak een overschrijving naar hun zakelijke rekening. Starters doen dit zodat er bij de opstart wat geld ter beschikking is om de eerste uitgaven te betalen.
Hoe werkt startkapitaal dan bij een eenmanszaak?
Overschrijven van je privé bankrekening naar je zakelijk rekening van je eenmanszaak, is net hetzelfde als overschrijven van je ene privé bankrekening naar je andere privé bankrekening.
Je kunt in bij de start zonder probleem een overschrijving doen naar je zakelijke bankrekening, wanneer je genoeg reserve hebt mag je dat ook terug storten. Soms kan het ook gebeuren dat je een grote aankoop moet doen maar tijdelijk niet genoeg cashflow hebt. Ook dan mag je gerust wat meer overschrijven om die periode te overbruggen.
Tip:
Gebruik bij een overschrijving de mededeling altijd. Dit schept zowel voor jezelf als voor de fiscus duidelijkheid.
Hoe moet je het startkapitaal boekhoudkundig verwerken?
We hebben de vraag al vaak zien verschijnen in onze Dexxter-community: hoe verwerk ik het startkapitaal van mijn eenmanszaak in de boekhouding? Moet ik het startkapitaal ergens aangeven?
Het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig: boekhoudkundig maakt die verrichting niks uit, je hoeft dit dus nergens aan te geven wanneer je privégeld naar je zaak overschrijft (in een eenmanszaak).
Vanaf er op je professionele bankrekening wat overschot staat, zal je misschien het startkapitaal terugbetalen naar je privé bankrekening, maar ook dat heeft fiscaal of boekhoudkundige geen enkel gevolg. Net omdat je eigenlijk gewoon geld overschrijft van jezelf naar jezelf, het feit dat het een beroepsmatige bankrekening is, maakt daarbij geen verschil.
Een eenmanszaak staat bekend om zijn eenvoudige administratie, een van de vele voordelen van deze ondernemingsvorm, waardoor boekhoudkundig startkapitaal nergens aangegeven moet worden.
Wat bij een fiscale controle? 🛂
De fiscus die gaat voor de uitgaven in jouw boekhouding enkel en alleen kijken naar je beroepsmatige aankopen. Hij zal die controleren via de factureren, bonnetjes, kasticketjes… Dit gebeurt niet via je bankrekening.
Om jouw inkomsten te controleren gaat de belastingdienst dan weer kijken naar je verkoopfacturen, creditnota’s, ingegeven dagontvangsten…
Maar de financiële transacties achter die aankopen en inkomsten? De geldstroom, de overschrijvingen, cash betalingen, enzovoort, die maken geen verschil voor de boekhouding in een eenmanszaak.
Wist je dat?
Een controleur bij fiscale controle wel de bankafschriften van je professionele bankrekening mag opvragen. Bijvoorbeeld om de inkomende overschrijvingen op je bankrekening na te kijken.
Heb je zelf geld overgeschreven naar de professionele bankrekening? Geen enkel probleem én geen boekhoudkundige of fiscale impact. Hebben er bijvoorbeeld enkele personen geld overgeschreven naar je professionele bankrekening zonder dat er een verkoopfactuur in je boekhouding zit, dan zal dat de nodige vragen uitlokken.
Tip: Het is niet verplicht, maar een professionele bankrekening voor je zelfstandige activiteiten blijft altijd wel nuttig! Al is het maar voor het overzicht te behouden, zodat je goed kan bijhouden wie van je klanten al heeft betaald, hoeveel er van de rekening gaat om bepaalde beroepsmatige uitgaven te betalen, hoe hard je onderneming financieel is gegroeid over de maanden heen…
Hoewel het overboeken van persoonlijk geld naar je eenmanszaak op zichzelf geen fiscale impact heeft, is het belangrijk om te onthouden dat de winst van je onderneming automatisch wordt gezien als jouw inkomen.
Dat betekent dat de winst die je met je eenmanszaak maakt, onderworpen is aan personenbelasting. Op het einde van het jaar zul je die personenbelasting moeten betalen, waardoor het aan te raden is om wat geld opzij te zetten op je rekening.
Het is dus groot belang om je financiën en belastingzaken zorgvuldig te beheren. Dit omvat het bijhouden van alle zakelijke inkomsten en uitgaven, het indienen van de juiste belastingaangiften en het correct opstellen van facturen.
Tip
Via Dexxter zie altijd in één oogopslag wat je inkomsten, uitgaven en deadlines zijn. Je hebt echt op elk moment inzicht in de cijfers van je zaak!