Een eenmanszaak starten: wat met het startkapitaal?

eenmanszaak starten
Inhoudstabel

We hebben de vraag al heel wat zien verschijnen in onze Dexxter-community: hoe verwerk ik het startkapitaal van mijn eenmanszaak in de boekhouding? 

Eenmanszaak starten: startkapitaal?

Met “startkapitaal” bedoelen we hier het geld dat je overschrijft van je privé bankrekening naar je professionele bankrekening. Officieel ben je helemaal niet verplicht om een minimum aan startkapitaal te hebben bij je eenmanszaak!

In de praktijk volgt wel vaak na de opstart van je eenmanszaak ook een overschrijving naar je zakelijke rekening. Starters doen dit zodat er bij de opstart wat geld ter beschikking is om de eerste uitgaven te betalen.

Boekhoudkundig maakt het niets uit, je hoeft dit dus nergens aan te geven wanneer je privégeld naar je zaak overschrijft (in een eenmanszaak).

Je hebt gekozen voor een eenmanszaak om je zelfstandige activiteit uit te oefenen en één van de vele voordelen is de beperkte administratieve poespas.

En hoe werkt dat dan bij de eenmanszaak?

Overschrijven van je privé bankrekening naar je zakelijk rekening van je eenmanszaak, is net hetzelfde als overschrijven van je ene privé bankrekening naar je andere privé bankrekening.

En vanaf er op je professionele bankrekening wat overschot staat, zal je misschien het startkapitaal terugbetalen naar je privé bankrekening, maar ook dat heeft fiscaal of boekhoudkundige geen enkel gevolg. Net omdat je eigenlijk gewoon geld overschrijft van jezelf naar jezelf, het feit dat het een beroepsmatige bankrekening is, maakt daarbij geen verschil.

De fiscus die gaat voor je boekhouding enkel en alleen kijken naar je beroepsmatige aankopen. Hij zal die controleren via de factureren, bonnetjes, kasticketten … Niet via je bankrekening.

Voor de inkomsten gaat hij dan weer kijken naar je verkoopfacturen, creditnota’s, ingegeven dagontvangsten …

Maar de financiële transacties achter die aankopen en inkomsten? De geldstroom, de overschrijvingen, cash betalingen, enzovoort, die maken geen verschil voor de boekhouding in een eenmanszaak. 

Tip: een aparte bankrekening voor je professionele activiteiten blijft altijd wel nuttig! Al is het maar voor het overzicht te behouden, zodat je goed kan bijhouden wie van je klanten al heeft betaald, hoeveel er van de rekening gaat om bepaalde beroepsmatige uitgaven te betalen, hoe hard je onderneming financieel is gegroeid over de maanden heen …

Wist je dat …
een controleur bij fiscale controle wel de bankafschriften van je professionele bankrekening mag opvragen. Bijvoorbeeld om de inkomende overschrijvingen op je bankrekening na te kijken. 

Heb je zelf geld overgeschreven naar de professionele bankrekening? Geen enkel probleem én geen boekhoudkundige of fiscale impact. Hebben er bijvoorbeeld enkele personen geld overgeschreven naar je professionele bankrekening zonder dat er een verkoopfactuur in je boekhouding zit, dan zal dat de nodige vragen uitlokken. 

Inhoudstabel
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
E-mail

Neem zelf je administratie in handen.

Je kan nog steeds kiezen voor een boekhouder. Dankzij het gratis kijkaccount kan die zich volledig focussen op het geven gericht advies om jou te helpen groeien!

Relaxe ondernemer