Dag allemaal,
Wie denkt even mee na over hoe ik een uitgave inboek?
Het gaat om een online opleiding uit de USA. Ik kreeg enkel een “receipt”, zonder ondernemingsnummer van mezelf of van het instituut dat de opleiding organiseert. Dus geen factuur. En uiteraard zonder btw.
Als ik de uitgave verwerk zoals ik denk dat het moet, komt het erop neer dat ik via de btw-aangifte toch 21% btw betaal. Met andere woorden: de opleiding kost mij meer dan initieel leek.
Klopt het om de uitgave als volgt te verwerken?
-
Opnemen in BTW aangifte: ja (?)
-
Bedrag: er staat “je moet het btw-tarief invullen zoals een Belgische leverancier btw zou aanrekenen” -> het is een opleiding, dus ik vul het betaalde bedrag in bij totaal én nog eens bij “bedrag excl. 21% btw”
-
beroepsmatig percentage: 100%
-
percentage btw-aftrek: 0% ???? -> omdat het een “receipt” is en geen factuur ??
Als ik het percentage btw-aftrek op 0 zet, betaal ik via de btw-aangifte 21% op deze opleiding. Hoort dat zo te zijn?
Veel dank om mee na te denken!