Stel ik koop een handelsgoed aan 20 euro + transportkost 20 euro
Ik leg het handelsgoed in mijn winkel aan 50 euro want ik wil 10 euro winst maken
Boek ik die aankoop asl 40 euro aankoop handelsgoederen of moet ik die opsplitsen en 20 euro op transportkost handelsgoederen boeken. Dat maakt een groot verschil. Want voor mij is dat handelsgoed nu eigenlijk 40 euro waard en dient die 40 euro in voorraad te komen zodat ik ze kan doorschuiven naar volgende jaar maar een andere manier van het te bekijken is dat als ik die 20 euro in transport steek dat ze voor dit jaar volledig meetelt en globale winst verlaagt en niet mee in voorraad gaat? Dat hangt erwat vanaf wat men wil wat betreft winst beperken of is het VERPLICHT om deze opsplitsing te maken en in voorraad dus de transportkost niet mee te rekenen in de waarde van de handelsgoederen? in dit geval moet men dezelfde factuur 2 keer uploaden?
En wat met andere kosten gerelateerd aan aankoop handelsgoederen stel men koopt een kunstwerk op veilingssite daar komen ook veilingskosten bij. Moet men dezelfde factuur dan opsplitsen in 3 kosten en driemaal factuur uploaden. Aankoop + transport + comissie veilingshuis…?