Community 🤼

kosten opmaak website

JR

Dag iedereen, ik ben sinds 01/07/2022 opgestart en heb een website laten ontwerpen. De factuur bevat de kosten van opmaak website, kosten van hosting voor 1 jaar, opmaak logo en visitekaartjes. Nu is mijn vraag hoe ik deze factuur correct boekhoudkundig kan verwerken? Kan je dit beschouwen als immaterieel vaste activa en kan je deze bijgevolg afschrijven? indien dit het geval is ,welke kostensoort gebruik ik dan het best? Of kan ik de factuur volledig boeken in de kostensoort ‘opstartkosten’?

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten

Jeroen

  • Zal wat van de prijs afhangen zou ik zeggen.. De hosting, logo en visitekaartjes zou ik sowieso direct als kost boeken, iets van publiciteit of marketing of … Zo een kost in ieder geval.

    De website, te bekijken wat hij je heeft gekost.

    Boven de 1.000 euro exclusief btw, denk ik wel dat je best gaat afschrijven (mijn idee). Gewoon inboeken via de uitgaven, kan je bij kostencategorie kiezen voor een investering en gaan inboeken 😉

  • Bedankt voor uw feedback! De totale factuur was +/- 950 euro BTW inclusief waarvan opmaak website 450€ ex btw. Ik zou voor deze factuur onder verschillende kostensoorten moeten kunnen boeken, maar ik weet niet of dit mogelijk is? Wat zou jij doen met de kostprijs van de website van 450€ ex btw of met de hele factuur met kosten van hosting, visitekaartjes, opmaak logo? Onder welke kostensoort boek ik dit het best? Onder opstartkosten?

  • Dan zou ik gewoon de hele factuur boeken onder marketing of opstartkosten, maakt eigenlijk niet veel uit. Zeker even de video over type bekijken en die over kostencats, maakt niet zo heel veel verschil tussen opstartkosten of marketing hoor ;;)

  • Hallo, je hebt verschillende categorieën voor website, publiciteit etc. Je kunt de factuur meerdere malen uploaden en dan telkens onder een andere categorie inboeken, uiteraard moet het totaal bedrag opgesplitst worden.

    Dus je upload het hele document, boekt het in onder “kosten software en informatica” en geeft de prijs van enkel de website in, €450. Vervolgens upload je het nogmaals, maar boekt het in onder “marketing & reclame allerlei”, samen met de prijs van de visitekaartjes en/of ontwerp logo. Zo zou ik het toch doen 🙂

    Je kunt het zo vaak onderverdelen als je wil, maar je moet er uiteraard op letten dat de som van alle ingeboekte bedragen (en btw) overeenkomt met het totaalbedrag van de factuur 😉

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten