Community 🤼

Beroepskosten- Gsm, gas, water … Privérekening/gezinsrekening/prorekening

TVM

Dag allemaal,

Ik lees dat het hier verstandig is om toch zoveel mogelijk kosten in te brengen in je onderneming.
Maar ik vraag mij af bv mijn GSM abonnement wordt nog betaald met mijn privérekening. Kan je dat dan ook in brengen?

Of het internet, water, (brand)verzekering,… wordt betaal door een gemeenschappelijke rekening. Is dat gewoon een kwestie van die in te brengen door gewoon een factuur of bonnetje er in te steken.

Vind het een beetje raar dat zo maar allemaal kan.

  • Dat wil ik nu ook wel eens weten!

  • Ik volg ook even mee

  • Privérekening is op zich geen probleem, maakt niet uit van welke rekening je hebt betaald, zolang je maar kan aantonen dat je hebt betaald. Je moet in het hoedje vanboven eens zoeken op “privé”. Dr staat een artikel in de zin van: privé betaald, wat dan?

    Komt er op neer dat het kan, maar dan mag de fiscus wel die privé rekening ook inkijken. Dat is mss niet erg, maar weet gewoon dat het dan wel kan.

    Gemeenschappelijke rekening kan ook. Idem, jij hebt (samen met de partner) dat betaald. Je kan dus aantonen dat jij het hebt betaald, ook al is het met een gemeenschappelijke rekening.

    Factuur, bonnetje, … is genoeg om het in te brengen dan.

    Drie voorwaarden:

    • Bewijs van aankoop (factuur, bonnetje, ..)
    • Bewijs van betaling (eigen bankrekening, gemeenschappelijke bankrekening, ..)
    • Kunnen aantonen dat het je zaak vooruit helpt.

    Je moet een ruimte hebben om te werken, anders kan je niet werken. Die ruimte moet licht, internet, verzekering, .. hebben. Dus dat is voldoende om die kosten in te brengen.

    Dus ja, dat kan! Maar verwacht er geen wonderen van, want je zit met het percentage beroepsmatig gebruik! Je elektriciteitsfactuur van 200 euro, aan 20% beroepsmatig gebruik = 40 euro. Aan 12 maanden maakt dit 480 euro aan beroepskosten.

    Dus ja, je mag dit inbrengen. Ja, dit is een super kost, want je moet die toch betalen en heeft het nut in je boekhouding. Maar het is ook “maar” 480 euro aan kosten voor je boekhouding, beter als niets, maar geen wonderen.

    Trouwens, wil je btw recupereren? Dan heb je wel een factuur nodig met je ondernemingsnummer op. Betaling speelt nog altijd geen rol, mag ook van gemeenschappelijke rekening.

    Wil je gewoon de kost inbrengen (niet aftrekbare btw gaat ook mee in de kosten)? Dan is eender wat van document voldoende. Dus een elektriciteitsfactuur op naam van je partner en jou, prima. Dat is voldoende om als kost in te brengen.

    Voila, uitgebreid antwoord denk ik. Hopelijk zijn jullie er wat mee! 🙂

    Groetjes Sven

  • Hier is ook een interessant blogartikel over: https://dexxter.be/kosten-inbrengen-betaald-van-priverekening-eenmanszaak/

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten