Afschrijven: hoe doe je dat?

afschrijven
Inhoudstabel

Als een ondernemer iets aankoopt met een steviger prijskaartje, dan hoor je al wel eens het woord ‘investering’ vallen en misschien zelfs het exotische woord ‘afschrijven’.

We hebben het dan over een ondernemer die iets aankoopt voor zijn onderneming waarbij het prijskaartje enerzijds al wat hoger is en het anderzijds gaat om iets dat meerdere jaren een nut zal hebben voor de onderneming.

Zoiets kan (soms wel, soms niet) de stempel investering krijgen. We gaan eerst even in op de theorie rond een investering en de daarbij horende afschrijvingen, daarna verduidelijken we nog met een rekenvoorbeeld!

Wat is een afschrijving?

Ofwel heb je een klassieke aankoop die je rechtstreeks in je kosten stopt:

Eigenlijk vallen alle aankopen hieronder die geen ‘investeringen’ zijn. De impact van zo’n aankoop die rechtstreeks in je kosten gaat, is vrij eenvoudig: omzet – kosten = winst.

Je hebt met andere woorden wat handelsgoederen aangekocht, klein bureaumateriaal, betaalde sociale bijdragen, je maandelijks elektriciteitsfactuur … de voorbeelden zijn uitvoerig en de impact op je boekhouding is steeds dezelfde. De aankoopprijs gaat rechtstreeks in je boekhouding.

Ofwel heb je een investering met afschrijvingen:

Hier gaat de aankoop niet rechtstreeks in de kosten van je boekhouding, maar gaan we de aankoop moeten spreiden over meerdere jaren. Je betaalt nog steeds bij aankoop het volledige bedrag aan je leverancier, alleen gaat die aankoop in de boekhouding gespreid worden over meerdere jaren.

Omdat je iets hebt aangekocht dat een bepaalde waarde heeft én langer dan een jaar meegaat (een inschatting bij aankoop uiteraard) dan spreek je van een investering met bijhorende afschrijvingen.

Het probleem daarbij is dat er nergens een wettelijke definitie is van ‘een bepaalde waarde’. Denk richting een aankoopwaarde van €500, maar laat ook dat geen absolute drempel zijn.

Er is wel enige tolerantie bij de fiscus: een gaatjesknipper van €20 die misschien wel 10 jaar meegaat, hoef je uiteraard niet als een investering te zien! Al zou het wel mogen natuurlijk, een aankoop met een (te) kleine waarde toch inboeken als een investering zal nooit een probleem vormen.

We gaan dus elk jaar een stukje van de aankoop (= investering) als een kost in de boekhouding laten komen (=afschrijving). Afschrijven is dus simpelweg een aankoop gespreid in de kosten van je boekhouding laten komen.

Afschrijven: een rekenvoorbeeld

Stel je koopt een nieuwe, ruime bureau aan. Dat betekent een redelijk stevige aankoop van 1.500 euro exclusief btw. Iets duurder materiaal, maar je bijberoep loopt als een trein en je materiaal moet volgen! De nieuwe aankoop komt in je bureauruimte terecht die je hebt voorzien voor je zelfstandige activiteit. 

Uiteraard heb je onmiddellijk een betaling moeten uitvoeren van 1.500 euro + btw, maar die impact op je bankrekening zal niet gelijk lopen met de impact op je boekhouding. We gaan de impact van de aankoop namelijk spreiden over meerdere jaren in de boekhouding, net omdat je bureau ook meerdere jaren dienst zal doen voor je onderneming. Hier spreken we dus over afschrijven, we de aankoopkost van de bureau afschrijven (spreiden) over meerdere jaren in je boekhouding.

Dat maakt dat we een inschatting moeten maken hoeveel jaar je bureau zal meegaan, uiteraard een bijna onmogelijke inschatting. Gelukkig helpt de wetgever door een aantal adviezen mee te geven als het om richttermijnen gaat.

Afschrijvingstermijnen

Gebouwen en aanverwanten: 20 tot 30 jaar

Kleine toestellen, kantoormateriaal, inrichting, …: 5 tot 10 jaar 

Meubilair: 10 jaar

Nieuwe voertuigen: 5 jaar

Tweedehandsvoertuigen: 3 jaar 

Informatica-apparatuur: 3 tot 5 jaar

Dat zijn richtlijnen die de fiscus zelf meegeeft en daar hoef je je zeker niet op vast te pinnen! Als je argumenten hebt die maken dat je toch een andere termijn hebt gekozen, dan kan je zeker en vast afwijken. 

Welke impact heeft de afschrijvingstermijn op mijn boekhouding?

We vervolledigen ons voorbeeld van hierboven en je kiest om je bureau af te schrijven op een termijn van 10 jaar, conform de richtlijnen die de fiscus meegeeft.

Je hebt onmiddellijk 1.500 euro exclusief btw betaald in de winkel. De financiële impact is er dus onmiddellijk op je bankrekening, maar de impact op je cijfers in de boekhouding moeten we spreiden over 10 jaar. 

Dat maakt dat we de aankoopwaarde exclusief btw spreiden over 10 jaar en er dus elk jaar 150 euro in de kosten van je boekhouding terecht zal komen. Gespreid over de komende 10 jaar komt zo de aankoop van je bureau stapsgewijs in de cijfers van je boekhouding terecht. 

Wat dan met de btw? 

Als je btw-plichtig bent, dan mag je uiteraard de betaalde btw recupereren via je btw-aangifte. In ons voorbeeld heb je een bureau aangekocht van 1.500 euro exclusief btw, waar je dus in de winkel 21% btw extra op hebt betaald, zijnde 315 euro. 

Uiteraard moeten we die betaalde btw niet mee in de afschrijvingen opnemen, want je zal dat stukje aan betaalde btw namelijk vrij snel recupereren via je eerstvolgende btw-aangifte. Het zowel opnemen in de afschrijvingen als recupereren via je volgende btw-aangifte zou dan een dubbele impact hebben, wat uiteraard niet mag.

En wat als ik niet btw-plichtig ben?

Als je niet btw-plichtig bent, dan zal je het stukje extra betaalde btw niet kunnen recupereren via een btw-aangifte. In zo’n geval is de betaalde btw wel degelijk een stukje van je afschrijving. 

Stel dat je in ons voorbeeld een niet btw-plichtige ondernemer bent, dan mag je afschrijven op 1.500 euro exclusief btw + 315 euro betaalde btw. Dat maakt dus dat je nieuwe bureau ter waarde van 1.815 euro als investering in je boekhouding terecht komt, waar je dan de komende 10 jaar op gaat afschrijven. 

Boekhoudprogramma Dexxter maakt het jou makkelijk!

Wil je graag meer ontdekken over je boekhouding, kosten, omzet, belastingen … ? We bieden twee super handige snelcursussen aan om je als startende ondernemer goed op weg te zetten. Deze snelcursussen zijn opgedeeld tussen btw-vrijgestelde ondernemers en btw-plichtige ondernemers.

Bij Dexxter bieden we ook steeds 30 dagen gratis proefperiode, zo kan je rustig al onze functionaliteiten al ontdekken, waaronder het ingeven van een investering, afschrijvingen en de afschrijvingstabel! Start vandaag je gratis proefperiode.

Heb je nog specifieke vragen? Dat is perfect normaal, veel van je collega ondernemers trouwens!

Net daarom hebben we in Dexxter ook een community gebouwd. Dat is een plaats in de applicatie waar ondernemers vragen kunnen stellen en antwoorden kunnen krijgen van andere ondernemers, samen sparren om zo tot oplossingen te komen.

Daarnaast hebben we ook een eigen, op maat gegenereerde fiscale tijdlijn. Zo zie je alle fiscale deadlines die relevant zijn voor jou btw-statuut. Ook ons leercentrum staat ter beschikking, boordevol content, video’s, cursussen … Hierbij alvast de video die je als btw-vrijgestelde ondernemer kan bekijken in Dexxter als het over een investeringen en afschrijven gaat:

Uiteraard zal je in een btw-plichtig profiel een andere video zien staan, want Dexxter past zich volledig aan. Je staat er niet alleen voor als (startende) zelfstandige, laat dat duidelijk zijn!

Inhoudstabel
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
E-mail

Neem zelf je administratie in handen.

Je kan nog steeds kiezen voor een boekhouder. Dankzij het gratis kijkaccount kan die zich volledig focussen op het geven gericht advies om jou te helpen groeien!

Relaxe ondernemer