Afschrijven in een eenmanszaak: alles wat je moet weten

Afschrijven in een eenmanszaak: alles wat je moet weten
Inhoudstabel

In dit artikel behandelen we alles wat je moet weten over afschrijven in een eenmanszaak.

Welke aankopen zijn investeringen?

Stel: je koopt een laptop voor €1500 en je denkt dat je die 3 jaar zal gebruiken.

De laptop zal je onmiddellijk moeten betalen. Je uitgave is dan €1500. Maar de kost is maar €500 per jaar. Elk jaar zal je dus €500 kunnen afschrijven. Kort gezegd, de overheid wil dat je investeringen afschrijft.

Wat is een investering juist? Een duurdere aankoop die langer meegaat dan een jaar. Er is geen vast minimumbedrag om van een “duurdere” aankoop te spreken, maar algemeen mag je nemen 250 euro of meer.

Wil je graag enkele voorbeelden van investeringen?

  • Kantoorkosten: Kantoormeubilair wordt gezien als een investering op 10 jaar
  • Vervoerskosten: De aankoop van een auto, fiets of elektrische step moet je afschrijven
  • Technologie en apparatuur: Computers, telefoons, en machines moet worden afgeschreven

Investeringen in een eenmanszaak kunnen dus van alles zijn, van het kopen van nieuwe apparatuur tot het investeren in bedrijfsmiddelen zoals een auto of een bedrijfspand.

Tips template 4 1

Tip van een boekhouder

Soms kiezen eenmanszaken een drempelwaarde van €250 per item om iets als een investering te zien.

Over hoeveel jaar moet ik de kosten verdelen?

Je kunt dit deels zelf kiezen, maar weet dat de fiscus richtlijnen meegeeft. Om te beslissen over hoeveel jaar je een aankoop zult afschrijven, zul je moeten redeneren wat de levensduur is. Zo gaat een machine waarschijnlijk 10 jaar mee, maar zal een gsm misschien maar 3 jaar meegaan.

Wat betekent afschrijven voor je boekhouding?

Hoe meer kosten je hebt, hoe lager je belastbaar inkomen is en hoe minder belastingen je moet betalen. Het is dus handig om kosten te kunnen inbrengen!

Bij investeringen moet je de kost verdelen over meerdere jaren, dus elk jaar zal je een bepaald bedrag aan kosten toegevoegd worden. Het belastingvoordeel blijft dus gelijk. Toch kan het soms handig zijn om een aankoop in 1 keer als kost in te brengen.

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je verandert van statuut of een grensbedrag zou overschrijden.

Tips template 29

Tip:

Wanneer je ingeeft in Dexxter dat een aankoop een investering is, wordt het automatisch afgeschreven, handig en gemakkelijk!

Wat doe ik met de btw?

Ik ben btw-plichtig

Als je btw-plichtig bent, dan mag je uiteraard de betaalde btw recupereren via je btw-aangifte. In het voorbeeld had je een laptop aangekocht van 1.500 euro exclusief btw, waar je dus in de winkel 21% btw extra op hebt betaald, zijnde 315 euro.

Uiteraard moet je die betaalde btw niet mee in de afschrijvingen opnemen, want je zal dat stukje aan betaalde btw namelijk vrij snel recupereren via je eerstvolgende btw-aangifte. Het zowel opnemen in de afschrijvingen als recupereren via je volgende btw-aangifte zou dan een dubbele impact hebben, wat uiteraard niet mag.

Ik ben niet btw-plichtig of btw-vrijgesteld

Als je niet btw-plichtig bent, dan zal je het stukje extra betaalde btw niet kunnen recupereren via een btw-aangifte. In zo’n geval is de betaalde btw wel degelijk een deel van de kost.

Stel dat je in ons voorbeeld een niet btw-plichtige ondernemer bent, dan mag je afschrijven op €1.500 exclusief btw + 315 euro betaalde btw. Dat maakt dus dat je nieuwe laptop ter waarde van €1.815 als investering in je boekhouding terecht komt, waar je dan de komende 3 jaar op gaat afschrijven.

Afschrijven of eenmalig aftrekken: wat is voordeliger?

Zoals eerder aangegeven is het belastingvoordeel gelijk. Toch willen veel ondernemers het liefst snel afschrijven. Hoe sneller je afschrijft, hoe sneller je kan gebruik maken van het belastingvoordeel.

Heb je een jaar waarin je uitzonderlijk veel verdient, dan gaat het extra deel misschien belast worden in een volgende belastingschijf. In dat jaar zou het dan handig zijn om wat extra kosten te maken en niet te moeten afschrijven.

Verschillende manieren van afschrijven

Er zijn verschillende methoden om afschrijvingen toe te passen in een eenmanszaak. De meest voorkomende zijn:

  • Lineaire afschrijving: Deze methode schrijft de kosten van een investering gelijkmatig af over de gebruiksduur.
  • Degressieve afschrijving: Hierbij schrijf je een hoger percentage van de kosten af in de eerste jaren van de levensduur van een actief, wat helpt om de waardevermindering snel op te nemen.
  • Progressieve afschrijving: Bij deze methode schrijf je elk jaar meer af. In de eerste jaren schrijf je dus minder af dan in de latere jaren.

Bij eenmanszaken heb je nog een bijkomend voordeel: in het jaar van aankoop kun je kiezen wanneer je begint met afschrijven.

Hoe bereken je de jaarlijkse afschrijving?

De meeste bedrijven schrijven lineair af, waardoor ze jaarlijks hetzelfde bedrag gaan afschrijven.

De formule om de jaarlijkse afschrijving te berekenen, is als volgt: zakelijk percentage * aankoopbedrag / levensduur. Als je je boekhouding in Excel doet, dan zul je elk jaar dit bedrag moeten toevoegen aan je kosten. Als je je boekhouding in Dexxter doet, dan gebeurt dit automatisch.

Tips template 6

Wist je dat?

Geen zorgen, Dexxter berekent de afschrijving automatisch voor jou!

Wat als mijn aankoop volledig is afgeschreven?

Gewoon blijven gebruiken

Tuurlijk! Het is niet omdat een aankoop is afgeschreven dat je deze niet meer kan gebruiken. Wie weet kan jouw gsm nog 2 jaar extra mee of is jouw bureau helemaal nog niet kapot. Je zult wel geen extra kosten meer kunnen toevoegen aan je boekhouding.

Verkopen

Dit mag! Je zult wel de verkoopprijs moeten toevoegen aan je inkomsten. Dat kan zowel via dagontvangsten of door een factuur te maken.

Weggeven aan een familielid of vriend

Een aankoop weggeven mag eigelijk niet. Maar… je kunt het wel ‘aan jezelf verkopen’ voor de marktwaarde. Deze marktwaarde kun je vinden door op tweedehandssites de prijzen te onderzoeken.

De extra inkomsten voor je eenmanszaak kun je aan je boekhouding toevoegen doormiddel van een factuur of via dagontvangsten.

Eenmaal je het van jezelf hebt overgekocht, mag je het uiteraard wel weggeven.

Aan het goede doel doneren

Spullen doneren aan een goed doel gaat in tegen het principe dat een winstgevend activiteit moet nastreven. Hierbij geldt dus hetzelfde principe dat je het eerst van jezelf moet overkopen om te mogen weggeven.

Weggooien

Als de spullen effectief niet meer bruikbaar en bijgevolg klaar voor de vuilbak zijn. Dan mag je dit uiteraard doen en in zo’n geval hoef je geen extra inkomsten te noteren in je dossier. Een verkoop aan jezelf is in dit geval niet nodig, omdat de marktwaarde toch €0 is.

Artikel delen

Artikel delen

Eenvoudig ingeven en beheren van je uitgaven

Optimaliseer je boekhouding en vergeet geen enkele uitgave. Foto’s van bonnetjes kan je zelfs inscannen via onze app.

Uitgaven beheren was nog nooit zo eenvoudig

Dexxter zorgt mee voor het goede beheer van je zaak. Zo sporen we automatisch foutjes op en geeft het platform automatisch advies. 

Pijl 1 - geel