Sponsoring of giften lijken dicht bij elkaar te liggen, maar boekhoudkundig is er een groot verschil.
Wat is het verschil?
Een gift is het geven van (onder meer) geld waarbij er specifiek geen tegenprestatie wordt gevraagd van diegene die het geld ontvangt, zoals vaak het geval bij liefdadigheidsorganisaties.
Een sponsoring daarentegen vereist wel dat er een tegenprestatie wordt geleverd, zodat de sponsor een voordeel verkrijgt. Sponsoring is bijvoorbeeld een manier voor bedrijven om hun onderneming te promoten door financiële steun te bieden aan sportevenementen, culturele activiteiten, goede doelen en andere organisaties.
Impact op de boekhouding
Uit de verschillen tussen een gift en een sponsoring kan je ook meteen de impact op de boekhouding afleiden, namelijk:
Gift 🎁
Een gift is geen aftrekbare beroepskost voor de boekhouding van een eenmanszaak. Het betalen van een gift zal dus geen impact hebben op de winst. Het heeft bijgevolg ook geen nut om een gift in de boekhouding van je eenmanszaak te stoppen, er mag toch geen impact zijn.
Tip:
De overheid laat wel toe dat je bepaalde giften opneemt in je personenbelasting om zo – via je jaarlijkse belastingbrief – minder personenbelasting te betalen. Ontdek er hier meer over.
Deze giften kan je rechtstreeks vermelden in je aangifte personenbelasting en staan los van de boekhouding van je eenmanszaak.
Sponsoring 📢
Sponsoring kan wel een beroepskost zijn voor je eenmanszaak als het ervoor zorgt dat je naamsbekendheid vergroot, dat je meer klanten gaat aantrekken, meer inkomsten gaat genereren, … Dat is moeilijk om effectief aan te tonen, maar de intentie moet alvast blijken.
Als een eenmanszaak bijvoorbeeld een lokaal festival sponsort en in ruil daarvoor komt het logo en de naam van de eenmanszaak op een affiche terecht, dan kan dit worden beschouwd als een beroepskost. In zo’n geval mag je deze sponsoring dan ook rechtstreeks inboeken als een reclamekost.
Als diezelfde eenmanszaak een financiële bijdrage doet voor een lokaal festival, maar ze krijgt daar niets voor terug. Dan spreken we niet van een beroepskost, want er is geen extra publiciteit gebeurd.
Conclusie
Het is belangrijk dat je voldoende bewijs bijhoudt van die publiciteit. Want die publiciteit zorgt ervoor dat het effectief gaat om een sponsoring (en geen gift).
Zorg dat het minstens op papier staat dat je een bedrag gaat sponsoren in ruil voor publiciteit. Waarbij die publiciteit ook duidelijk wordt omschreven, denk aan: vermelding van de naam en het logo op een reclamebord, een onderlegger, een brochure, …
Zo kan je meteen ook een fiscaal controleur overtuigen dat het wel degelijk om aftrekbare sponsoring gaat in plaats van een gift.
Tip:
Een gift of sponsoring is nog iets anders dan relatiegeschenk. Een gift of sponsoring is gericht aan een organisatie of bedrijf, een relatiegeschenk daarentegen is gericht aan een persoon. Ontdek hier alles over een relatiegeschenk.