Kan ik aankopen inbrengen van vóór de opstart als zelfstandige?

Kan ik aankopen inbrengen van vóór mijn opstart als zelfstandige?

Je hebt eindelijk de stap gezet en je ondernemingsnummer aangevraagd. Klaar om er in te vliegen met je zelfstandige activiteit!

Je had in afwachting van dat ondernemingsnummer wel al enkele aankopen gedaan specifiek in functie van je zelfstandige activiteit.

Je hebt met andere woorden al een aantal beroepsmatige facturen op je bureau liggen met een factuurdatum vóór de eigenlijke opstart van je zelfstandig statuut.

Mag je die uitgaven dan nog inbrengen in je boekhouding?

Het antwoord is wel degelijk ja! Ook al beschik je op het ogenblik van de aankoop nog niet over een ondernemingsnummer, toch mag je deze aankopen inbrengen. En gelukkig maar, want heel wat zelfstandige komen in zo’n situatie terecht.

Stel dat je start als freelance fotograaf, je ondernemingsnummer is aangevraagd, juist nog even wachten tot alles in orde is langs de kant van het sociaal verzekeringsfonds. je weet dat je nog wat extra materiaal nodig hebt, dan zou het toch zonden zijn dat je nog moet wachten op je ondernemingsnummer. Gewoon aankopen wat je nodig hebt en idealiter laat je ergens op het factuur vermelden: “Ondernemingsnummer is aanvraag“.

Zo is het onmiddellijk duidelijk dat je iets hebt aangekocht in afwachting van de opstart van je zelfstandige activiteit.

En de btw-administratie?

Ook hier is het antwoord: jawel! Als je start met een btw-plichtige activiteit kan je ook nog de btw recupereren op een aankoop vóór de eigenlijke opstart.

De btw-administratie is wel iets strenger: het moet 100% duidelijk zijn dat een aankoop vóór de opstart specifiek is gebeurd in functie van de opstart.

Als dat effectief het geval is, kan je perfect de btw op dergelijke aankopen recupereren in de eerste btw-aangifte die je zal indienen.

Stel dat je al eventjes een laptop hebt, heel tevreden van en hij dient nog perfect. Vanaf volgende week start je als zelfstandige, maar onmiddellijk een nieuwe laptop, daar is het nog wat vroeg voor. Je blijft dus gewoon beroep doen op je “oude” laptop.

Je hebt ook nog altijd het originele aankoopfactuur van die laptop en gezien je hem toch beroepsmatig gaat gebruiken in de toekomst, stel je jezelf de logische vraag: kan ik daar nog iets mee voor mijn boekhouding?

In zo’n geval zal je de btw op deze aankoop niet meer kunnen recupereren.

Je hebt de laptop namelijk aangekocht als particulier, zonder op moment van aankoop de intentie te hebben om hem beroepsmatig te gaan gebruiken. Geen btw-aftrek dus.

Maar je oude laptop blijft wel nuttig voor je boekhouding! Btw-recupereren is geen optie, maar je mag hem wel inbrengen als een uitgaven voor je boekhouding voor zover je hem beroepsmatig gebruikt.

je mag daarbij wel niet het originele aankoopbedrag gebruiken, want vermoedelijk is je laptop door gebruik al wat gezakt in waarde. Klik even wat zoekertjeswebsite open en ga opzoek naar een gelijkaardig tweedehandsmodel. De prijzen die je daar kan terugvinden voor een gelijkaardig model, mag je perfect gebruiken om je oude laptop toch als kost in te brengen voor je boekhouding.

Tip! Als je zo’n uitgave toevoegt aan je boekhouding, upload dan zowel het originele aankoopfactuur als de resultaten van zoekertjeswebsites om de huidige marktconforme prijs aan te tonen die je opneemt in de boekhouding.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail

Neem zelf je administratie in handen.

Je kan nog steeds kiezen voor een boekhouder. Dankzij het gratis kijkaccount kan die zich volledig focussen op het geven gericht advies om jou te helpen groeien!

Relaxe ondernemer