Beste, Hoe zit het met een inbreng ( deel ervan ) van bv. gas, elektriciteit terwijl dit allemaal op mijn man zijn naam staat. Kan dit dan ook beroepsmatig worden ingebracht of dienen de facturen op mijn eigen naam te staan? Alvast bedankt.
Hét boekhoudplatform voor Belgische eenmanszaken 🇧🇪
Verstuur ze in enkele klikken via handige templates en via Peppol (e-invoicing).
Al je kosten altijd correct ingegeven. Foto’s van bonnetjes via de app.
Je belastingaangiftes automatisch in orde. Dien ze in max. 3 minuten in.
Altijd vat op je cijfers. Mis geen deadline dankzij jouw persoonlijke tijdlijn.
Stel al jouw vragen in onze top community of bekijk onze video’s in het leercentrum.
Je boekhouding steeds binnen handbereik met de Dexxter app.
Specifiek voor starters & eenmanszaken zoals jou 🧐
Voor accountants
Stories
Wekelijks organiseren we webinars over zelf boekhouden specifiek voor jouw statuut.
Leer Dexxter op je eigen tempo kennen. Je kan de cursussen bekijken of lezen.
Alles over boekhouden voor eenmanszaken 🧠
Community 🤼
Beste, Hoe zit het met een inbreng ( deel ervan ) van bv. gas, elektriciteit terwijl dit allemaal op mijn man zijn naam staat. Kan dit dan ook beroepsmatig worden ingebracht of dienen de facturen op mijn eigen naam te staan? Alvast bedankt.
Hoi Hoi,
Ik heb altijd gehoord van mijn boekhouder vroeger:
-> Als je kosten wil inbrengen, dan is het allemaal niet zo belangrijk. Gewoon iets van document hebben waarop staat wat je hebt gekocht en voor hoeveel dat in euro’s was. Uiteraard moet het (voor een stukje desnoods) beroepsmatig gebruikt zijn, maar dat lijk je me makkelijk te kunnen aantonen voor jouw vraag. En je moet kunnen aantonen dat je het hebt betaald, maar dat mag rechtstreeks of onrechtstreeks zijn (onrechtstreeks bijvoorbeeld via jullie gemeenschappelijke bankrekening).
Ik zou er wel geen btw op recupereren, omdat je naam er niet opstaat, je ondernemingsnummer wrs ook niet, .. Voor btw is het allemaal wat strenger. (Mr mss ben je btw-vrijgesteld, dan boeit het ook niet)
Maar voor de kosten, lijkt me geen probleem te zijn. Ik doe het trouwens ook zo voor de elektriciteit 🙂
Ja hoor, gewoon inbrengen lijkt me. Je kan toch aantonen dat je het hebt betaald (denk ik?) en je kan het beroepsmatig gebruik ook aantonen (voor een stukje beroepsmatig) en je hebt het document.
Hallo, ik heb hier nog een bijkomende vraag bij. Op wat baseren jullie je hoeveel je van je jaarlijkse kosten van elektriciteit, water enz inbrengen?
Wij zij nog maar gestart in januari met de productie van confituurtjes dus verbruiken uiteraard elektriciteit (inductieplaat) en water, maar heb geen idee hoe me daarop te baseren welke verbruik is daarvoor kan inbrengen.
Alvast bedankt voor jullie tips 🙂
K heb vroeger van mijn boekhouder de tip gekregen om te gaan kijken naar de vierkante meters van mijn beroep (bureauruimte, garage was voor bijberoep, wat vierkante meters van de living want daar zit ik ook wel eens mails te typen ….). Al die meters optellen en dat gaan vergelijken met mijn totaal bewoonbare oppervlakte van mn appartement.
Mr k heb een activiteit die redelijk wat elektriciteit opdoet (veel machines die quasi constant draaien) en het %dat via die formule uitkwam was gewoon te laag. Dus ik ben toen voor 30% gegaan voor elektric, wat meer als normaal denk k, maar mijn activiteit is er wel naar. Met het juiste verhaal, wat onderbouwing en niet overdrijven denk k dat er wel wa kan.
Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.
⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.
Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.
Community 🤼
Eenvoudig, begrijpbaar en betaalbaar boekhouden voor eenmanszaken
Over zelf boekhouden