Community 🤼

voorraad voor opstart als zelfstandige

MP

Ik heb onlangs de overstap gemaakt om van mijn hobby mijn (bij)beroep te maken. Ik heb echter nog een voorraad handelsgoederen die ik aangekocht heb in de jaren voor de opstart als zelfstandige en waarvoor ik dus geen rekeningen heb bijgehouden.

Hoe kan ik deze correct opnemen en welke ‘bewijzen’ moet ik hiervoor bijhouden?

  • Hi, heb je de bonnetjes nog? Dan kan je deze in je boekhouding opnemen als kosten. Dat lijkt me de beste piste. Je factuurdatum is dan gewoon de datum van aankoop, je fiscale datum wordt dan de huidige maand (nu).

    Heb je die niet, dan wordt het wat troebel. Fiscus gaat zich vragen stellen bij iemand die ‘Al een voorraad had’. Bvb of je voor je (bij)beroep al niet in ’t zwart handelde. Je hebt sowieso iets van aankoopgegevens nodig, dus je kan dan bijvoorbeeld de voorraad van jezelf kopen (zie kopen van een particulier : https://dexxter.be/kopen-van-een-particulier/ ). In dit geval koop je als zelfstandige dan de voorraad van jezelf (particulier).

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten