Hoe kan ik kosten betaald van mijn privérekening inbrengen: internet, water, elektriciteit…

Hoe kan ik kosten betaald van mijn privérekening inbrengen: internet, water, elektriciteit…
Inhoudstabel

Je bent net begonnen met je eigen bedrijf, en je hebt ontdekt dat je zakelijke kosten kunt aftrekken om je belastbaar inkomen te verlagen. Een slimme zet, want wie wil er nu meer belasting betalen dan nodig is? Je wilt dus ook graag je egw- en internetkosten inbrengen. Maar er is één probleem: je hebt veel van die kosten van je privérekening betaald. Kan dat wel? Laten we dat mysterie ontrafelen!

Betaal je zakelijke kosten van je privérekening? Geen zorgen!

Goed nieuws! Het is helemaal geen probleem om zakelijke kosten met je privérekening te betalen. Als je een eenmanszaak hebt, kun je vrij geld overmaken tussen je verschillende rekeningen.

Of je nu je internet-, elektriciteits- of waterrekening betaalt, het maakt niet uit van welke rekening het komt, zolang je maar kunt bewijzen dat je hebt betaald.

Tips template 9

Tip van een boekhoudexpert:

De fiscus gaat bij nutskosten meestal akkoord met een zakelijk percentage van 20%

Wanneer wordt een privérekening een zakelijke rekening?

Hier komt het interessante deel: in een eenmanszaak is er geen officieel verschil tussen je zakelijke rekening en je privérekening. Zodra je zelfs maar één betaling doet met een van die rekeningen voor zakelijke doeleinden, wordt die rekening beschouwd als een zakelijke rekening. Dit betekent dat de fiscus deze tijdens een belastingcontrole mag inkijken.

Maak je een zakelijke kost? Dan mag je die dan ook met gelijk welke rekening mag betalen: je privérekening, de gezinsrekening, een professionele rekening, de gemeenschappelijke rekening…

❗Maar vanaf je met een bepaalde rekening betaalt, dan mag de fiscus wel die rekening ook inkijken. Dit is misschien geen groot probleem, maar qua privacy is het wel belangrijk om te weten.

De drie voorwaarden om kosten te kunnen aftrekken

Om kosten af te trekken, moet je voldoen aan drie eenvoudige voorwaarden:

1️⃣ Bewijs van aankoop: je hebt een factuur, bonnetje of ander bewijs van de aankoop nodig.

2️⃣ Bewijs van betaling: toon aan dat je daadwerkelijk hebt betaald, ongeacht of dit van je eigen bankrekening of een gemeenschappelijke rekening is.

3️⃣ Bewezen zakelijk nut: Je moet kunnen aantonen dat de kosten je bedrijf vooruithelpen. Kosten voor een werkruimte met licht, internet en verzekering kunnen dus gemakkelijk worden ingebracht.

Voldoen nutskosten aan die voorwaarden?

Stel je voor dat je dus je thuis freelance werk doet, dan kun je gegarandeerd (een deel van) je elektriciteit-, water-, internet- en gasrekening inbrengen.

Van deze kosten heb jij immers 1️⃣ een bewijs van aankoop, 2️⃣ een bewijs van betaling, én 3️⃣ een bewezen zakelijk nut.

Internet ga je nodig hebben voor jouw bedrijf, en ook jouw werkruimte is essentieel. Die ruimte moet ook licht, internet, verzekering… hebben, anders ga je niet kunnen werken. Dit is dan ook voldoende om die kosten in te brengen.

Nuttig, maar verwacht geen wonderen

Nu je weet dat je deze kosten allemaal kan inbrengen, vraag je je natuurlijk af welke invloed dit nu juist heeft op je boekhouding?

Nutskosten zijn heel interessante kosten, want je moet die sowieso betalen en ze hebben een positief effect op je boekhouding.

Verwacht er wel geen wonderen van, want je kunt enkel maar het percentage beroepsmatig gebruik inbrengen! Als je maandelijkse elektriciteitsfactuur 200 euro is, waarvan 20% beroepsmatig gebruik dan is dat maar 40 euro per maand. Op jaarbasis (12 maanden) heb je dus 480 euro extra aan beroepskosten.

Tips template 6

Tip:

Vergeet ook je brandverzekering niet in te brengen

Het voorbeeld van Lies

Lies is advocate en huurt een appartement. Hoeveel voordeel haalt zij juist bij het inbrengen van haar nutskosten?

Elektriciteit€20020%€40
Water€3020%€6
Internet€5070%€35
Brandverzekering€1520%€3
Totaal€84

In dit voorbeeld kun Lies dus elke maand €84 inbrengen, op jaarbasis heeft ze ongeveer €1.000 extra kosten. Wat haar een belastingvoordeel oplevert van ongeveer €500.

Moet mijn ondernemingsnummer dan niet op mijn elektriciteitsrekening staan?

Wil je gewoon de kost inbrengen? Dan is eender welk document voldoende. Dus een elektriciteitsfactuur op naam van je partner en jou is prima. Dat is voldoende om als kost in te brengen.

Wil je ook de btw recupereren? Dan heb je wel een factuur nodig met je ondernemingsnummer op. Als btw-plichtige onderneming vraag je dan ook best een factuur aan. Betaling speelt ook in dit geval nog altijd geen rol, dus je mag gerust de rekening betaald hebben van de gemeenschappelijke rekening.

Tips template 19

Wist je dat?

Wil je de btw van je internetrekening kunnen recupereren? Dan moet je wél een factuur vragen met je ondernemingsnummer op.

Wij zijn beide zelfstandig, mogen wij beide de EGW inbrengen?

Je mag beiden de EGW inbrengen voor je eenmanszaak, als je het beroepsmatig gebruik dat rechtvaardigt. Aangezien de fiscus 20% zakelijk verbruik accepteert, kun je dus beide de factuur voor 20% inbrengen.

Hetzelfde principe geldt voor de internetrekening, de brandverzekering, de telefoonrekening…

Het enige probleem hierbij is om de btw te recupereren. Maar één iemand zal de btw kunnen recupereren, want er kan maar één ondernemingsnummer de factuur staan.

Het is dus voldoende om een factuur of bonnetje te hebben waarop beide namen staan vermeld. Je kunt de kosten dan allebei inbrengen. Als je ook btw wilt terugvorderen, dan moet je er altijd voor zorgen dat de factuur je ondernemingsnummer vermeldt.

Tijd om die kosten in te brengen!

Het mysterie is opgelost! Je kunt zakelijke kosten van je privérekening aftrekken, zolang je voldoet aan de voorwaarden en het zakelijk nut kunt aantonen. Het is een slimme manier om je belastbaar inkomen te verlagen, ook al zijn de besparingen misschien niet gigantisch. En als je samen met je partner ondernemers bent, kunnen jullie beiden de kosten inbrengen.

Dus, betaal die rekeningen gerust, zowel van je privérekening als van de gezamenlijke, en vergeet niet om de benodigde bewijzen in te geven in Dexxter voor je belastingaangifte!

Tips template 10

Wist je dat?

Dexxter kan jou herinneren om deze kosten maandelijks in te brengen

Artikel delen

Artikel delen

Eenvoudig ingeven en beheren van je uitgaven

Optimaliseer je boekhouding en vergeet geen enkele uitgave. Foto’s van bonnetjes kan je zelfs inscannen via onze app.

Uitgaven beheren was nog nooit zo eenvoudig

Dexxter zorgt mee voor het goede beheer van je zaak. Zo sporen we automatisch foutjes op en geeft het platform automatisch advies. 

Pijl 1 - geel