Hoe verwerk ik een lening in mijn boekhouding?

Hoe geef ik een lening in voor mijn eenmanszaak?

Een lening bestaat altijd uit twee delen, namelijk de terugbetaling van het kapitaal en de betaalde intresten. 

Het geleende kapitaal heeft geen impact op je boekhouding. Dat is wel het geval als je met dat kapitaal zaken aankoopt. Die kosten (of investeringen) kan je gewoon via de aankoopfacturen van de gekochte goederen of diensten opladen in Dexxter en worden zo automatisch in je boekhouding opgenomen.

De interesten van de lening zijn wel apart als een uitgave in je boekhouding in te geven.

Hoe kan je intresten ingeven in Dexxter?

Simpelweg zoals je elke uitgave in Dexxter ingeeft. Je kan het bankafschrift uploaden waarop het bedrag aan intresten wordt vermeld. Eventueel zou je ook de aflossingstabel kunnen uploaden, want ook hierop wordt het bedrag aan maandelijkse intrest vermeld.

Dat maandelijks bedrag aan intresten kan je dan inboeken onder de kostencategorie “Diverse financiële kosten en bankkosten”. Uiteraard kan je ook eenvoudig gaan voor één jaarlijkse boeking, waarbij je alle intresten van je lening op jaarbasis bundelt in één bedrag.

Succes!

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail

Neem zelf je administratie in handen.

Je kan nog steeds kiezen voor een boekhouder. Dankzij het gratis kijkaccount kan die zich volledig focussen op het geven gericht advies om jou te helpen groeien!

Relaxe ondernemer
Dexxter logo

Dé rechterhand voor bijberoepers en student-ondernemers

Nieuwsbrief

Door op 'inschrijven' te klikken ga je akkoord met het Privacybeleid.

© 2022 Dexxter. Alle rechten voorbehouden.
Let’s App, met handelsnaam Dexxter, is een leverancier van software.
Let’s App is geen accountantskantoor en verleent geen diensten waarvoor een erkenning bij het ITAA vereist is.

Wist je dat ook jij kan investeren in de toekomstplannen van Dexxter? Ontdek er hier meer over!