Hoe bereken je de afschrijving van een investering: een cijfervoorbeeld

Hoe bereken je de afschrijving van een investering: een cijfervoorbeeld
Inhoudstabel

Een afschrijving? Klinkt dat als een ingewikkeld financieel begrip waar je hoofdpijn van krijgt? Geen zorgen! In dit artikel gaan we het hebben over afschrijven via een eenvoudig cijfervoorbeeld om je op weg te helpen.

Wat is een afschrijving? 🔎

Laten we bij het begin beginnen. Afschrijven is eigenlijk een manier om de waarde van een aankoop te verminderen naarmate de tijd verstrijkt. Stel je voor dat je een splinternieuwe fiets koopt. Die fiets is op dat moment veel geld waard, maar na een jaar zal hij niet meer gloednieuw zijn. Hij zal slijtage hebben opgelopen en misschien zelfs een beetje roestig zijn geworden. Dit verlies aan waarde noemen we afschrijving.

Het verlies aan waarde is de jaarlijkse kost voor je onderneming. Ook al heb je bij de aankoop van de fiets €10.000 euro uitgegeven, de €10.000 is niet de onmiddellijke kost in je boekhouding.

Tips template 19

Wist je dat?

Een investering is niet gelijk aan een kost. De afschrijving op een investering is de kost.

Welke aankopen moet je afschrijven?

Als jij voorraad aankoopt voor je webshop, dan moet je dat niet afschrijven. Je verwacht immers het weer te verkopen zonder dat je spullen aan waarde zullen verminderen. Bovendien verwacht je dat de voorraad niet langdurig in je onderneming blijft.

Net zoals je nieuwe pennen die je koopt voor je kantoor niet zult afschrijven. Ook al verwacht je dat deze even gaan meegaan, ze zijn zodanig goedkoop dat je ze in 1 keer als kost zult ingeven. Er is dus ook een minimumbedrag vanaf wanneer je moet nadenken over het inboeken als investering.

Over het algemeen zul je dus duurdere aankopen met een langere levensduur willen afschrijven. Enkele voorbeelden zijn meubilair, machines, auto’s, computers…

En als ik btw-plichtig ben?

De btw recupereer je wel in één keer. Ondanks dat je een aankoop inboekt als een investering, met bijhorende afschrijvingen die over heel wat jaren gaan.

Het hele btw-bedrag op de aankoop van een investering recupereer je dus in één keer via de btw-aangifte.

Over hoeveel jaar moet ik afschrijven? ⌛

De overheid stelt per categorie bepaalde afschrijvingstermijnen voor, deze zijn:

Gebouwen20 tot 30 jaar
Meubilair5 tot 10 jaar
Nieuwe voertuigen5 jaar
Tweedehandsvoertuigen3 jaar
Laptop3 jaar
Gsm3 jaar
Machines10 jaar

Dat zijn richtlijnen die de fiscus zelf meegeeft en daar hoef je je zeker niet op vast te pinnen! Als je argumenten hebt die maken dat je toch een andere termijn hebt gekozen, dan kan je zeker en vast afwijken. 

Tips template 18

Tip van een boekhouder:

Als je als zelfstandige iets tweedehands koopt, kun je perfect een kortere afschrijftijd verantwoorden.

Welke manieren van afschrijven bestaan er?

De meest gebruikte methoden om af te schrijven zijn:

-Lineair afschrijven: elke jaar schrijf je hetzelfde bedrag af.

-Degressief afschrijven: je schrijft in het begin meer af dan op het einde.

-Progressief afschrijven: in het begin van de levensduur schrijf je minder af dan op het einde.

Een voorbeeld van lineair afschrijven

Lineaire afschrijving: Hoe werkt dat?

Eén van de meest gebruikte methoden om afschrijving te berekenen is de lineaire afschrijvingsmethode. Deze methode verdeelt simpelweg de kosten van een investering over de geschatte levensduur van die aankoop.

Stel je voor dat je een bedrijf hebt en je koopt een glimmende, nieuwe machine voor €10.000. Je verwacht dat deze machine vijf jaar meegaat voordat het toestel met pensioen gaat. Met de lineaire afschrijvingsmethode deel je de aankoopprijs door het aantal jaren van de levensduur. In dit geval is dat:

€10.000 / 5 jaar = €2.000 per jaar

Dat betekent dat je elk jaar €2.000 van de waarde van je machine als kost mag inbrengen, dat is dan de jaarlijkse afschrijving.

Een praktisch voorbeeld:

Stel, je kocht de machine in januari, dan zou je aan het einde van dat jaar €2.000 afschrijven. Maar hoe zit het in de volgende jaren? Hier is een eenvoudig schema om het voorbeeld te verduidelijken:

  • Jaar 1: €10.000 – €2.000 = €8.000
  • Jaar 2: €8.000 – €2.000 = €6.000
  • Jaar 3: €6.000 – €2.000 = €4.000
  • Jaar 4: €4.000 – €2.000 = €2.000
  • Jaar 5: €2.000 – €2.000 = €0

Aan het einde van het vijfde jaar is je machine niets meer waard in de boekhouding van je bedrijf. Je hebt de volledige aankoopprijs over de geschatte levensduur van vijf jaar afgeschreven.

Een voorbeeld van degressief afschrijven

Je heb nog steeds een splinternieuwe machine gekocht voor €10.000. Maar deze keer besluit je om in de eerste jaren meer af te schrijven, want de machine verliest meer waarde in de eerste jaren.

Hoeveel meer? Dat mag je zelf kiezen! Je kunt bijvoorbeeld met gelijke bedragen verlagen:

  • Jaar 1: €10.000 – €3.000 = €7.000
  • Jaar 2: €7.000 – €2.500 = €4.500
  • Jaar 3: €4.500 – €2.000 = €2.500
  • Jaar 4: €2.500 – €1.500 = €1.000
  • Jaar 5: €1.000 – €1.000 = €0

Een voorbeeld van progressief afschrijven

Je heb nog steeds een splinternieuwe machine gekocht voor €10.000. Maar deze keer besluit je om in de eerste jaren minder af te schrijven, want de machine verliest minder waarde in de eerste jaren.

Hoeveel minder? Dat mag je zelf kiezen! Je kunt bijvoorbeeld met gelijke bedragen verhogen:

  • Jaar 1: €10.000 – €1.000 = €9.000
  • Jaar 2: €9.000 – €1.500 = €7.500
  • Jaar 3: €7.500 – €2.000 = €5.500
  • Jaar 4: €5.500 – €2.500 = €3.000
  • Jaar 5: €3.000 – €3.000 = €0

24

Tip van een boekhouder

Als je een aankoop doet van €10.000 dan is je belastingvoordeel ongeveer de helft door de belastingdruk. Maar maak geen nutteloze kosten, je moet je aankopen nog steeds betalen…

Wat als niet de volledige aankoop zakelijk is?

Als jij de aankoop van je nieuwste Iphone wil inbrengen, dan weet je zelf dat je die Iphone ook persoonlijk zal gebruiken. Helaas betekent dat in een eenmanszaak dan ook dat je niet het volledige bedrag als kost (of investering) mag inbrengen.

Zo ben je tot de conclusie gekomen dat je je gsm 50% zakelijk zal gebruiken. Wat dus betekent dat je maximum 50% van het aankoopbedrag mag inboeken als investering, met bijhorende afschrijvingen.

Wat als je iets in het midden van het jaar aankoopt?

Als je iets in het midden van het jaar aankoopt, dan zal het afschrijvingsbedrag aangepast worden aan hoeveel dagen er nog resteren in dat jaar.

Koop jij bijvoorbeeld op 1 december een computer van €3.600 die je afschrijft over 3 jaar. Dan zal er dat jaar maar 1 maand aan gebruik zijn, dus €100 aan kosten worden toegevoegd.

Maar in een eenmanszaak mag je uitzonderlijk nog afwijken van deze regel! Je mag dus iets aankopen op 1 december met je eenmanszaak én toch nog voor het hele jaar afschrijven.

Hiervoor kan je gebruik maken van ‘de fiscale datum’ tijdens het inboeken in Dexxter, om zo meer of minder af te schrijven in het jaar van aankoop.

9

Tip van een boekhouder

In Dexxter kun je gemakkelijk de fiscale datum aanpassen en je afschrijving wordt automatisch berekend.

Hou er wel rekening mee dat dit niks zal veranderen aan de totale afschrijving. Na 3 jaar zal je nog steeds €3.600 hebben afgeschreven.

Hoe moet je praktisch afschrijven bij je eenmanszaak? 💪

Meestal wordt er gekozen om lineair af te schrijven. Dat is het eenvoudigste.

Als je gaat boekhouden in Excel, dan moet je al je afschrijvingen manueel moeten bijhouden. Dit kan heel tijdrovend zijn. Een betere oplossing is boekhouden in Dexxter, waar je investeringen automatisch elk jaar aan je kosten worden toegevoegd via de afschrijvingen.

Afschrijven hoeft dus geen raadselachtig financieel concept te zijn. Met de lineaire afschrijvingsmethode kun je eenvoudig de waarde van je investeringen over de tijd verdelen. Dit helpt je een realistisch beeld te krijgen van de jaarlijkse kosten van je bedrijf.

Dus, de volgende keer dat je een grote aankoop doet, weet je hoe je de afschrijving berekent en kan je zelfs wegwijs maken in de wereld van afschrijvingen.

Artikel delen

Artikel delen

Eenvoudig ingeven en beheren van je uitgaven

Optimaliseer je boekhouding en vergeet geen enkele uitgave. Foto’s van bonnetjes kan je zelfs inscannen via onze app.

Uitgaven beheren was nog nooit zo eenvoudig

Dexxter zorgt mee voor het goede beheer van je zaak. Zo sporen we automatisch foutjes op en geeft het platform automatisch advies. 

Pijl 1 - geel