Ben je een zelfstandige ondernemer in België? Dan is het belangrijk om je boekhouding op orde te hebben. Zelf je boekhouding doen, geeft je inzicht in je financiën en helpt je bij het maken van beslissingen.
Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel ontdek je hoe je zelf je boekhouding kunt doen voor jouw eenmanszaak, zodat je voldoet aan alle wettelijke vereisten!
Waarom je eigen boekhouding doen?
Het zelf doen van je boekhouding heeft verschillende voordelen. Allereerst bespaar je kosten, omdat je geen externe boekhouder hoeft in te schakelen. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor je financiële administratie, waardoor je altijd up-to-date bent en direct inzicht hebt in je cijfers!
Last but not least, je kan zelf bepalen hoe je je boekhouding inricht en welke software je gebruikt.
Tip:
Dexxter biedt gratis webinars en online cursussen zodat je steeds up-to date bent met jouw boekhoudkennis!
Wat is een enkelvoudige boekhouding? 🔎
Een enkelvoudige boekhouding of vereenvoudigde boekhouding is een vorm van boekhouden die voornamelijk wordt gebruikt door kleine bedrijven en zelfstandigen met een jaaromzet minder dan €500.000. In een enkelvoudige boekhouding wordt elke transactie (een aankoop – of verkoopfactuur bijvoorbeeld) ingeboekt. Je moet daarnaast geen koppeling maken met de financiële transacties.
Je ingeboekt aankoopfactuur moet je bijvoorbeeld in een enkelvoudige boekhouding niet gaan koppelen met de betaling ervan. Dat maakt het allemaal wat eenvoudiger.
In een dubbele boekhouding daarentegen (bijvoorbeeld voor een vennootschap) moet je wél de koppeling met de financiële transacties maken.
Stappenplan boekhouding eenmanszaak 👣
Nu je de basisbegrippen kent, kun je aan de slag met je eigen boekhouding. Hieronder vind je een stapsgewijze aanpak:
Stap 1️⃣: Open een zakelijke bankrekening
Je kan best je zakelijke en privé financiën gescheiden te houden. Open daarom een aparte bankrekening voor je onderneming. Dit maakt het eenvoudiger om je financiële transacties bij te houden en te verwerken in je boekhouding.
Stap 2️⃣: Facturatie en inkomende betalingen
Maak gebruik van je boekhoudprogramma om facturen te maken en te versturen naar je klanten. Verstuur ze in enkele klikken via handige templates.
In een enkelvoudige boekhouding is het voldoende om je verkoopfactuur in de boekhouding te stoppen. De betaling van je klant heeft geen impact op je boekhouding en moet je dus niet ingeven.
Stap 3️⃣: Uitgaven en bonnetjes
Houd al je zakelijke uitgaven bij, inclusief bonnetjes. Dit kun je doen door ze te scannen en digitaal op te slaan. Vervolgens kun je de uitgaven eenvoudig verwerken in je boekhoudprogramma.
Stap 4️⃣: BTW-aangifte
Dien periodiek je BTW-aangifte in. Je boekhoudprogramma kan je hierbij ondersteunen door automatisch de benodigde gegevens te genereren op basis van je inkomsten en uitgaven.
Stap 5️⃣: Rapportages en inzicht
Kijk regelmatig naar de rapporten in je boekhoudpakket om inzicht te krijgen in je financiële situatie. Hierdoor kun je tijdig bijsturen indien nodig. Na afloop van het jaar, kan je met Dexxter aan de slag om de jaarlijkse belastingaangifte (personenbelasting) in te vullen.
Tip:
Als je gebruik maakt van Dexxter, kan je bovenstaande stappen zeer eenvoudig en snel uitvoeren! Met behulp van handige functies zoals automatische BTW- berekening en een persoonlijke tijdlijn om deadlines bij te houden, ben je altijd met alles in orde!
Conclusie
Een goede boekhoudsoftware kan je veel werk uit handen nemen en zorgen voor een efficiënte en overzichtelijke vereenvoudigde boekhouding. Het is belangrijk dat je belangrijke fiscale deadlines niet uit het oog verliest, zodat je niet in de problemen komt bij een eventuele controle.
Maak kennis met Dexxter in 9 minuutjes en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het beheren van je boekhouding!