Wat als ik een bonnetje of factuur niet meer vind?
Om een kost in je boekhouding te kunnen stoppen, moet er steeds een bewijsstuk bij zitten. Idealiter is dat een factuur waarop ook keurig je ondernemingsnummer staat, maar dat is geen wettelijke vereiste. Het mag dus evengoed gaan om facturen zonder je ondernemingsnummer op, een kassaticket, een betaalbewijs, …
Zolang op het document maar voldoende details terug te vinden zijn over wat je hebt gekocht en hoeveel dat heeft gekost. Om de btw te kunnen recupereren, zal je wel over een geldige factuur moeten beschikken.
Is het erg als ik een kost in m’n boekhouding ben vergeten te stoppen?
Als je inkomsten vergeet aan te geven, is dat onwettig. Als je kosten vergeet, is dat niet onwettig. Het heeft wel als nadeel dat je belastbare winst (=omzet – kosten) hoger zal liggen en je dus (iets) meer belastingen zal moeten betalen. Als het over kleine kosten gaat en niet te vaak gebeurt, is dat dus niet zo erg.
Wat is een digitale brievenbus?
Dat is een uniek e-mailadres dat gekoppeld is aan jouw Dexxter-dossier. Als je een bestand naar dat adres mailt, komt het automatisch in Dexxter terecht.
Is het verplicht om de app te downloaden?
Neen. Wel handig om meteen bonnetjes en facturen in te scannen en in Dexxter te stoppen.
Hoe weet ik of iets in m’n boekhouding mag? En voor hoeveel procent?
Was het een kost die (geheel of gedeeltelijk) als doel had om je omzet te verhogen? Dan mag het erin. Hoe dat precies werkt, lees je hier. Lijkt misschien ingewikkeld, maar is het helemaal niet!
Ik heb nog aankoopfacturen en bonnetjes van voor ik Dexxter gebruikte, kan ik deze nog opladen?
Ja! Ook eerdere aankoopfacturen of bonnetjes kunnen ingeboekt worden. Lees hier meer.
Kan ik een boekhouder om meer advies vragen?
Zeker, via dexxter.be/adviseurs vind je boekhouders die met Dexxter werken. Contacteer hen gerust met je vragen. Dit is wel via betaling, rechtstreeks aan hen.


