Community

ontbrekende aangifte en boete

GDR
2025-03-11

Vraag

wanneer je voor een periode zonder inkomsten en uitgaven vergeet een aangifte te doen, kan je dan op basis van ‘ontbrekende aangifte’ beboet worden?

ik heb na 12jaar is 1 keer verkeerd doorgestuurd en kreeg direct boete van 100€.

niks compassie gewoon betalen.

die zitten daar precies op procent.

Dat staat nu eenmaal zo in de BTW-wetgeving. Daar valt dus niets aan te doen. Je hebt als BTW-plichtige gewoon de plicht elke maand (of kwartaal) een aangifte te doen (ook als die leeg is). De BTW-administratie doet gewoon wat ze moet doen volgens de door politici opgestelde wetgeving. Zij kunnen ook geen boetes kwijtschelden (behalve als ze minder dan € 5,00 zijn want dan vervallen ze omdat de kosten om ze te innen voor de administratie groter zijn dan de opbrengsten, maar ook dat is opgenomen in de wetgeving. De ambtenaren ten onrechte beschimpen en verwijten maken is dus niet terecht. Als ze dat weten kan je daar trouwens ook gerechterlijk voor vervolgd worden.

Johan

Stel een vraag
Stel uw vraag aan de Dexxter-community met meer dan 25.000 eenmanszaken en geverifieerde Dexxter-experts.

30 dagen gratis. Geen kredietkaart nodig.

Probeer het vooral zelf uit. Zelfs als je nog geen ondernemingsnummer hebt, kan je al aan de slag.

Community

Andere vragen van de community

Factuurnummers met jaartal – maar 9 facturen met Dexxter?

Niet alles leesbaar op factuur

boekjaar

Privé aankoop

Import factuur UPS inboeken

Intra communautaire toepassing

Hoe dubbele klant verwijderen?

gemengde BTW plichtige

Overkopen van jezelf als particulier – welke details?

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten