Community 🤼

BTW vraag

NB

Voor een opdracht in Nederland moet ik elke week met de trein reizen, een hotel boeken en ook wat andere onkosten maken (zoals eten, drinken). Nu heb ik dit allemaal bij Dexxter ingevoerd maar ik ben niet 100% zeker of ik alles wel juist doe qua btw. De deadline voor mijn BTW aangifte van het 3e kwartaal komt morgen en ik zou graag weten of alles 100% in orde is. Ik vermoed dat ik bij al mijn uitgaves geen BTW kan recupereren, moet ik overal dan gewoon ingeven dat het het bedrag met 0% btw is (bij bijv. ticketjes van een supermarkt, Subway of een McDonald’s)? Bij mijn treinticket van de NMBS staat er wel iets van recoverable VAT maar omdat mijn BTW nummer nergens op die factuur vermeld staat vermoed ik dat ik dat niet ga kunnen terugtrekken.

Ook zit het zo dat ik mijn eerste 2 treinritten voor de opstart van mijn bedrijf betaald heb. Mag ik dit wel ingeven? De treinritten zijn natuurlijk gebeurd na de opstart van mijn bedrijf.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • Hallo,

    Bedankt voor je vraag!

    We bieden geen boekhouddiensten aan, dat valt buiten ons werkgebied omdat we een boekhoudpakket zijn. Dus een eigenlijk review van je documenten en nazicht of je btw al dan niet mocht recupereren op je aankopen, dat kunnen we jammer genoeg niet doen.

    Maar uiteraard helpen we je graag verder als het om het invoeren gaat en het eerder technische aspect.

    Als je inderdaad geen btw wil recupereren, dan mag je het totale bedrag invullen in de categorie “bedrag excl. 0% btw” in stap 3 van de uitgaven. Zo zal de uitgave (inclusief de btw) in de boekhouding terecht komen en geef je meteen ook aan dat je geen btw wil recupereren. De niet gerecupereerde btw komt dan mee in je boekhouding als een kost, zoals dat dan hoort.

    Daarnaast in verband met de treinritten voor de opstart van je bedrijf, ook deze kan je wel degelijk nog ingeven in je boekhouding. Je kan daar ook een artikel over terugvinden in ons leercentrum (het hoedje recht bovenaan). Als je daar bijvoorbeeld zou zoeken op “opstart”, dan kom je terecht bij het betreffende artikel. Zolang het beroepsmatig was en je dat kan aantonen, mogen kosten die in beperkte mate voor je opstart zijn gebeurd, nog steeds in je boekhouding ingevoerd worden.

  • Bedankt, je hebt al mijn vragen goed beantwoord en ik kan weer verder!

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten