Aangifte personenbelasting: uitgelegd

Aangifte personenbelasting_ uitgelegd
Inhoudstabel

Wat is een aangifte personenbelasting? ?

De aangifte personenbelasting is letterlijk het aangeven van je inkomsten aan de fiscus. Je zal dus een overzicht maken van alles dat je het voorbije jaar verdiende en uitgaf. Op basis daarvan kan de overheid dan bepalen hoeveel belastingen je moet betalen.

Deze aangifte is wettelijk verplicht, en kan zowel online als via papier. Als zelfstandige in hoofd- of bijberoep of als student-zelfstandige, bestaat ze uit twee delen. 

Deel 1 personenbelasting

Ieder jaar dient iedere volwassen Belg deel 1 van de belastingsaangifte in te vullen. Hierin geef je aan hoeveel je verdiende als werknemer, pensioensparen, aangekochte dienstencheques, enzovoort. Op basis van dit bedrag, maakt de fiscus dan de rekening op om je te laten weten hoeveel belastingen je dient te betalen.

Tips template 16

Opgelet!

Ook al deed je absoluut niets, geen loon als werknemer, geen pensioensparen, … Dan nog dien je deel 1 van de personenbelasting steeds in te dienen. 

Deel 2 personenbelasting : Het bijkomende deel voor zelfstandigen

Als je een eenmanszaak hebt, doe je ook elk jaar een aangifte van je personenbelasting. Je vult nog steeds deel 1 in, maar nu vul je ook deel 2 in. 

Dat is nog steeds dezelfde aangifte als altijd, alleen komt er een klein stukje bij. Hierin geef je de inkomsten en kosten aan van je zelfstandige activiteit.

Wanneer doe ik mijn aangifte? ⌛

De exacte datum varieert ieder jaar een beetje, maar als je online je aangifte doet, mag je ervan uitgaan dat je de personenbelasting ten laatste midden juli moet indienen als je zelf de indiening gaat doen. Dat is de klassieke indieningstermijn die evengoed telt als particulier.

Ga je voor een papieren aangifte, dan is je deadline al eind juni.

Hoe aangeven? Tax-On-Web/MyMinfin

De eenvoudigste manier om je aangifte te doen is online. Hiervoor kan je gebruik maken van de Tax-On-Web tool. Deze vind je via de overheidssite MyMinfin.

Het blijft dezelfde belastingbrief die iedereen elk jaar opnieuw moet indienen, alleen met een aantal kleine toevoegingen voor je zelfstandige activiteit.

De klassieke gegevens, zoals het loon als werknemer, een lening voor je woning, pensioensparen, dienstencheques, enzovoort, die komen terecht in deel 1 van de personenbelasting. Dat is meteen ook het stuk dat iedereen dus elk jaar opnieuw moet invullen.

De cijfers van je zelfstandige activiteit komen dan weer terecht in deel 2 van deze aangifte. Als het de eerste keer is dat je een deel 2 moet toevoegen, moet je via Tax-On-Web de optie aanklikken om deel 2 toe te voegen. 

Voorstel van vereenvoudigde aangifte

Soms ontvang je van de fiscus een voorstel van vereenvoudigde aangifte. De fiscus heeft dan jouw belastingbrief al ingevuld op basis van de gegevens die ze hebben. 

Het voorstel dat je ontvangt is dus effectief slechts een voorstel, een inschatting van de fiscus. Als je zelfstandige activiteiten beoefent zal dit voorstel nooit correct zijn! Je dient dus altijd nog zelf je personenbelasting aan te vullen in dit geval.

Tips template 13

Tip:

Via Dexxter vul je in slechts enkele stappen jouw personenbelasting in, op maat van de inkomsten en uitgaven van jouw eenmanszaak.

Artikel delen

Artikel delen

Op elk moment zicht op je belastingen

Als eenmanszaak is het soms moeilijk om zicht te hebben op hoeveel je écht verdient. In Dexxter zie je heel snel wat je opzij moet houden voor je personenbelasting, btw en sociale bijdragen.

Al je belastingen automatisch berekend in Dexxter

Mis geen enkele fiscale deadline.

Pijl 1 - geel