Facturen opstellen is niet altijd vanzelfsprekend. Zeker wanneer je zoveel verplichte informatie op een correcte manier moet vermelden. Daarom sommen wij de meest voorkomende fouten op, zodat jij die zeker niet meer maakt.
Informatie vergeten te vermelden
Er staat zoveel informatie op een factuur, dat je al snel iets over het hoofd kan zien. Staat je btw-nummer er wel op? En het factuurnummer? Om zeker te zijn dat je niets vergeet, ontdek je hier hoe je de perfecte factuur opstelt in 10 stappen.
Schrijffouten ✍️
Je ziet ze zelf snel over het hoofd, maar je klant ziet ze vaak meteen: schrijffouten. Zeker als er een foutje in de naam van je klant staat. Om er zeker van te zijn dat alles 100% duidelijk is voor de fiscus, lees je je factuur beter nog een keer extra na.
Tip:
Bij Dexxter kan je informatie zoals klantgegevens, product beschrijvingen en andere informatie opslaan. Zo staat die informatie telkens juist vermeld op je factuur.
Bovendien zorgt Dexxter ervoor dat je alle informatie vermeldt en kan je de factuur niet verzenden voor je alles ingevuld hebt.
De nummering van je facturen🔢
Zoals je waarschijnlijk al weet, moet je al je facturen nummeren. Die nummering moet ook overeenkomen met de datum. Er mag dus geen lager factuurnummer bestaan dat op een latere datum is opgemaakt dan een andere factuur met een vroegere datum en een hoger factuurnummer. Je kan dus beter een duidelijk overzicht bijhouden van al je facturen en hun datums. Maak je toch een foutje? Pas nooit je bestaande facturen aan. Je kan dit oplossen met een creditnota.
Tip:
Dexxter nummert jouw facturen automatisch en houdt een chronologisch overzicht bij. Dan moet jij daarvan al niet wakker liggen.
Onduidelijke informatie
Schrijffouten en ontbrekende informatie zorgen ervoor dat je factuur onduidelijker wordt, maar ook vage omschrijvingen zijn geen goed idee. We hebben het hier vooral over de omschrijving van je geleverde goederen of diensten. Gewoon ‘levering’ of ‘aankoop producten’ is niet voldoende. Welke producten zijn er aangekocht? Geef een beknopte, maar duidelijke omschrijving.
Telfouten 🧮
Zeker wanneer je verschillende diensten vermeldt op je factuur, een btw-tarief berekent of zelfs met verschillende btw-tarieven werkt, is een rekenfout snel gemaakt. Ook wanneer je in Excel alles automatisch laat uitrekenen, is het een goed idee om alles nog eens automatisch na te tellen. Zeker wanneer Excel een getal niet herkent als bedrag, gebeuren er foutjes.
Wij raden je aan om een boekhoudprogramma te gebruiken. Dan kan je vaste bedragen opslaan, rekent je tool alles uit voor jou en wordt meteen het juiste btw-tarief toegepast.