Ik heb bij wijze van relatiegeschenk een geschenkpakketje bestaande uit mijn eigen producten opgestuurd naar een klant. Hoe boek ik deze kost in mijn boekhouding in? En wat met proevertjes die ik als PR aan mogelijke klanten uitdeel?
Hét boekhoudplatform voor Belgische eenmanszaken 🇧🇪
Verstuur ze in enkele klikken via handige templates.
Al je kosten altijd correct ingegeven. Foto’s van bonnetjes via de app.
Je belastingaangiftes automatisch in orde. Dien ze in max. 3 minuten in.
Altijd vat op je cijfers. Mis geen deadline dankzij jouw persoonlijke tijdlijn.
Stel al jouw vragen in onze top community of bekijk onze video’s in het leercentrum.
Specifiek voor starters & eenmanszaken zoals jou 🧐
Voor accountants
Stories
Wekelijks organiseren we webinars over zelf boekhouden specifiek voor jouw statuut.
Leer Dexxter op je eigen tempo kennen. Je kan de cursussen bekijken of lezen.
Alles over boekhouden voor eenmanszaken 🧠
Community 🤼
Ik heb bij wijze van relatiegeschenk een geschenkpakketje bestaande uit mijn eigen producten opgestuurd naar een klant. Hoe boek ik deze kost in mijn boekhouding in? En wat met proevertjes die ik als PR aan mogelijke klanten uitdeel?
Ik ben geen kenner op vlak van relatiegeschenken. Maar ik geloof dat je niet aan jezelf kan factureren. De facturen van je grondstoffen kan je natuurlijk wel inbrengen en eventueel btw recupereren.
Die zit eigenlijk al in je boekhouding, want je hebt die producten al aangekocht. Gewoon bij de aankoop ze dan inboeken als publiciteit lijkt me?
De aankoop van de goederen zitten inderdaad al in de boekhouding. Maar gezien het hier om producten gaat die ook in de winkel liggen zijn die ingeboekt als handelsgoed. De vraag is dus eerder of het verantwoord is om stock aan handelsgoed te “laten verdwijnen” als relatiegeschenken of ter promotie.
Bij uitbreiding geld hetzelfde als je verbruiksartikelen verkoopt die je ook zelf verbruikt. bv. hoe boek je in als je stylo’s uit de verkoop voorraad neemt en zelf gebruikt.
Hieraan gelinkt komt misschien de volgende vraag. Wat als in de stocktelling blijkt dat er artikels verdwenen zijn? Moet dit ergens vermeld worden of is het actualiseren van de stock voldoende?
Ik vermoed dat alle drie de vragen eenzelfde antwoord kunnen hebben.
grtn,
Zie dat er op het laatste bericht niet meer gereageerd werd, maar zou hier ook wel het antwoord op willen weten.
Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.
⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.
Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.
Community 🤼
Eenvoudig, begrijpbaar en betaalbaar boekhouden voor eenmanszaken
Over zelf boekhouden