Community

B2C facturen en Peppol: moeten particulieren ook elektronisch?

V E
2025-07-16

Vraag

Ik snap dat B2B straks via Peppol moet en B2G al elektronisch is. Maar hoe zit het met mijn particuliere klanten? Moet ik vanaf 2026 ook aan gewone consumenten via Peppol factureren? Factuur ik dan gemixed door elkaar Peppol / niet-Peppol? Of mag / moet toch alles Peppol?

B2C factureren aan particulieren blijft gewoon zoals het is, ook na de Peppol-verplichting.

Wat WEL verplicht wordt:

  • B2G (aan overheid) = al verplicht
  • B2B (aan andere bedrijven) = vanaf 2026 verplicht

Wat NIET verplicht wordt:

  • B2C (aan particulieren) = blijft vrijwillig

Praktisch voor jou: Je kunt particulieren gewoon blijven factureren via PDF, e-mail, papier of zelfs WhatsApp als je wilt. Maakt niet uit.

Logisch ook: Particulieren hebben geen boekhoudsoftware zoals Dexxter die Peppol kan ontvangen. Zou ook heel omslachtig zijn.

Stel een vraag
Stel uw vraag aan de Dexxter-community met meer dan 25.000 eenmanszaken en geverifieerde Dexxter-experts.

30 dagen gratis. Geen kredietkaart nodig.

Probeer het vooral zelf uit. Zelfs als je nog geen ondernemingsnummer hebt, kan je al aan de slag.

Community

Andere vragen van de community

BTW aangift

Grens BTW-vrijstelling

Handelsgoederen onderscheid – wat zijn handelsgoederen? (voor voorraad)

BTW Rekeninguitreksel

Werken onroerende staat 6%

Inboeken sociale bijdragen

6% voor advies

Dagontvangsten: wanneer Betalingen per Payconiq of overschrijving inboeken?

Aankopen via Amazon

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten