Community 🤼

Aankopen voor opstart niet opgenomen in BTW aangifte van het huidige kwartaal

MP

Hallo, ik ben in juli jl. in bijberoep gestart.

Ik heb echter enkele kosten voor deze opstart (in het 1e en 2e kwartaal van dit kalenderjaar) gemaakt waaronder enkele opleidingen en registratie van mijn domeinnaam. Als ik deze kosten toevoeg aan de uitgaven, dan merk ik op dat deze niet toegevoegd worden bij de btw aangifte van het huidige kwartaal (3e kwartaal). Op welke manier kan ik de BTW op deze uitgaven alsnog recupereren?

Alvast bedankt voor jullie advies.

  • Hallo,

    Bedankt voor je vraag!

    We werken voorlopig puur op basis van de factuurdatum , dus de datum van je aankoopfactuur bepaalt voor Dexxter in welk btw-kwartaal je uitgaven terecht komen. Idealiter verwerk je dus best even je huidige uitgaven (van voor je opstart) met een factuurdatum die in het huidige kwartaal ligt. Zo zal hij rekening houden met die uitgave voor kwartaal 3 en ze mee opnemen in je btw-aangifte kwartaal 3.

    Wel staat je vraag hoog op onze prioriteitenlijst. Voor het einde van dit jaar gaan we de optie toevoegen dat je expliciet kan kiezen in welk btw-kwartaal je iets wil toevoegen. We gaan op basis van de factuurdatum altijd een voorstel doen voor het btw-kwartaal, maar daarnaast zal je zelf hiervan ook kunnen afwijken. Wat handig zal zijn voor bijvoorbeeld de uitgaven van voor je opstart.

  • Hartelijk dank voor uw toelichting.

    Ik heb de datum van de uitgaven “voor opstart” inmiddels aangepast naar het huidige 3e kwartaal. Zo worden ze inderdaad nu netjes mee opgenomen in mijn btw aangifte van het huidige 3e kwartaal. Dit is zeker geen probleem voor de fiscus, mocht ik hieromtrent controle krijgen? (faktuur datum stemt niet overeen met kwartaal aangifte). Ik heb de BTW van deze pre-opstart uitgaven uiteraard nooit eerder gerecupereerd en wellicht ok zo, maar dubbel check liefst toch nog even 🙂 Dank voor uw aanvullend advies.

    Mvg,

    Murielle

  • Nee hoor, dat is geen enkel probleem bij controle dat de datum van inboeking en de datum op je document niet hetzelfde zijn.

    Idealiter probeer je die zoveel mogelijk hetzelfde te houden, maar dat is eerder voor het “gemak”. Ook omdat Dexxter achterliggende een controle doet op mogelijks dubbel facturen, hij gebruikt daarvoor ook de datum van inboeking. En dat doet de fiscus ook.

    Maar als dat is afwijkt, geen enkel probleem! Zeker niet met de uitleg die je er aan kan geven 🙂

Delen

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

⚠️ deze antwoorden zijn niet altijd geverifieerd.

Stel je vraag in de community

Stel je vraag aan de Dexxter-community met meer dan 10.000+ eenmanszaken & geverifieerde Dexxter-experts.

Pijl 1 - geel

Helaas! Onze community is momenteel enkel toegankelijk voor mensen die een proefperiode op Dexxter starten