Ik moet voor het eerst een factuur opmaken aan iemand die vrijgesteld is van btw (ikzelf ben wél btw-plichtig). Klopt het dan dat ik wel gewoon btw doorreken? Maak ik gewoon een factuur op zoals ik het doe voor iemand die wel btw-plichtig is?
Ik moet voor het eerst een factuur opmaken aan iemand die vrijgesteld is van btw (ikzelf ben wél btw-plichtig). Klopt het dan dat ik wel gewoon btw doorreken? Maak ik gewoon een factuur op zoals ik het doe voor iemand die wel btw-plichtig is?
Goede vraag. Het is een vaak voorkomende verwarring. Het simpele antwoord: ja, jij moet gewoon btw aanrekenen, ook al is je klant vrijgesteld van btw.
De vrijstelling geldt voor de klant, niet voor jou. Jij bent btw-plichtig, dus jij moet btw aanrekenen en die ook afdragen aan de fiscus. Voor jouw klant is dat gewoon een kost die hij/zij niet kan recupereren (omdat hij/zij geen recht heeft op aftrek).
Je maakt dus een factuur op zoals altijd: prijs exclusief btw, het btw-tarief erbij (meestal 21%, tenzij een ander tarief van toepassing is), en het bedrag inclusief btw. Het maakt daarbij niet uit of je klant zelf btw-plichtig is of vrijgesteld.
De enige situatie waarin je géén btw zou aanrekenen, is als je klant onder een specifieke regeling valt (bijvoorbeeld een intracommunautaire levering aan een btw-plichtige onderneming in een ander EU-land, of export buiten de EU). Maar binnen België en met jouw situatie is het gewoon btw rekenen.
👉 Dus: factuur opmaken zoals je gewend bent, btw erbij, klaar.
Probeer het vooral zelf uit. Zelfs als je nog geen ondernemingsnummer hebt, kan je al aan de slag.