graph-6249047_1920

Je boekhouding in Excel doen: goed idee, of niet?

Zelf je boekhouding doen: lukt dat niet gewoon in Excel? Want boekhouden via zo’n rekenbladprogramma lijkt enkele interessante voordelen te bieden, waaronder het kleinere prijskaartje. Of klopt dat niet?

Kost het echt minder?

Op het eerste gezicht lijkt je boekhouding in Excel doen inderdaad relatief goedkoop. Natuurlijk moet je betalen voor een Office-abonnement, maar de kans is groot dat je daar sowieso al voor kiest. Of je gaat voor gratis kantoorsoftware, zoals OpenOffice.

Het probleem is dat je de verborgen kosten vergeet mee te rekenen, denk alleen al aan alle extra tijd die een boekhouding in Excel vraagt.

Om te beginnen, moet je veel handelingen manueel in Excel doen. Zoals bestaande facturen en bonnetjes overtikken, omdat je die niet in het rekenbladprogramma kan importeren.

Ook het maken van offertes, facturen en creditnota’s duurt langer, net als het indienen van je btw-aangifte en klantenlisting.

Is het echt makkelijker?

Op het internet vind je heel wat (gratis) templates, waarmee je je boekhouding in Excel kan doen. Maar de kwaliteit ervan kan zeer tegenvallen, terwijl je boekhouding perfect moet kloppen. Je maakt dus beter een eigen template aan, die je volledig aan je eigen behoeften kan aanpassen. Maar dat vergt dan opnieuw veel tijd én kennis van Excel

Slaagde je er alsnog in een goede template te creëren? Dan zal al snel blijken dat boekhouden in Excel zeer gevoelig voor fouten is. Als je per ongeluk een formule verandert of wist – geloof ons: het is zo gebeurd – kamp je mogelijk met rekenfouten.

Het kost je veel veel energie, tijd en dus geld om fouten in een Excelboekhouding op te lossen.

Als je handmatig elke factuur en uitgave in Excel invoert, maak je ook meer kans op tikfoutjes, zeker als de tijdsdruk toeneemt. Zo loop je misschien te recupereren btw mis, omdat je een uitgave verkeerd overnam. Rekende je een foutief bedrag aan, dan moet je de factuur opnieuw opmaken of een creditnota opstellen.

Is het wel veilig?

Kort samengevat? Nee. Zeker niet als je de bestanden van je boekhouding in Excel alleen lokaal bewaart. Wanneer je computer crasht of gestolen raakt, ben je alles kwijt. Natuurlijk kan je geregeld een back-up laten uitvoeren. Ofwel bewaar je een kopie van je bestanden op een externe drager, ofwel bij een online opslagdienst.

Een USB-stick of externe harde schijf kan je echter opnieuw kwijtraken. Een online opslagdienst verzekert dan weer niet altijd beveiligde opslag, hoe populair de dienst ook mag zijn.

Dus wat is de conclusie?

Volgens ons betaal je beter elke maand een klein bedrag voor een handige boekhoudtool. Met Dexxter kan je makkelijk bestaande facturen, uitgaven en creditnota’s importeren. Ook het opstellen van offertes en verkoopfacturen verloopt maximaal geautomatiseerd, steeds juridisch in orde. Zonder dat je een boekhoudtemplate moet uitvinden.

Zo heb je meer tijd voor de essentie: je zelfstandige activiteit laten bloeien.

Bang dat je niet genoeg van boekhouden afweet? Dexxter ondersteunt je ten volle. Van makkelijk te begrijpen boekhoudkennis en advies voor optimalisatie van je kosten tot begeleiding en automatisering bij je personenbelasting, btw-aangifte en klantenlisting. Daarnaast kan je met al je (fiscale) vragen terecht bij de Dexxter-community.

Last but not least: de tool is online beschikbaar, in de cloud. Om het even waar en wanneer dus, ondersteund met continue updates én optimaal beveiligd.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
E-mail

Neem zelf je administratie in handen.

Je kan nog steeds kiezen voor een boekhouder. Dankzij het gratis kijkaccount kan die zich volledig focussen op het geven gericht advies om jou te helpen groeien!

Relaxe ondernemer