Soms krijg je als ondernemer facturen binnen die niet meteen gelinkt zijn aan een aankoop bij een leverancier, maar eerder aan een overheid of andere instantie. Denk hierbij aan zaken als gemeentebelasting, provinciebelasting, milieuheffingen, vergunningen …
Het gaat hier dus niet om je jaarlijkse belastingaangifte, namelijk de personenbelasting, maar om andere afrekeningen die je als ondernemer in de brievenbus (of mailbox) krijgt. Deze kosten zijn niet rechtstreeks verbonden aan je omzet. Het gaat hier om vaste, jaarlijkse vergoedingen die je moet betalen omdat je een zelfstandige activiteit uitoefent.
Het maakt daarbij geen verschil of je student-ondernemer, zelfstandige in bijberoep of hoofdberoep bent. De meeste gemeenten en provincies zullen je een (kleine) vergoeding aanrekenen omdat je op hun grondgebied een zelfstandige activiteit uitoefent. Daar zijn jammer genoeg ook geen vrijstellingen of uitzonderingen voor mogelijk.
De provinciebelasting van bijvoorbeeld de provincie Antwerpen bedraagt voor (kleine) ondernemers 101,00 euro per jaar in 2021. Dat is een vast bedrag op jaarbasis, tenminste zolang je bedrijfsoppervlakte kleiner is dan 1001m³.
Een ander voorbeeld is de gemeentebelasting, voor de gemeente Puurs-Sint-Amands bedraagt deze 40,00 euro op jaarbasis in 2021. Ook weer een vast bedrag op jaarbasis, tenminste zolang je bedrijfsoppervlakte kleiner is dan 500m³.
Hoe verwerk ik deze in Dexxter?
Net zoals altijd mag je ook deze inboeken via de uitgaven. Even het document uploaden en vervolgens de stappen doorlopen.
Je zal merken dat gemeenten en provincies geen ondernemingsnummer hebben. Dan mag je als leverancier voor “Belgisch bedrijf” kiezen en het ondernemingsnummer blanco laten.
Is er geen btw aangerekend? Dan mag je hetzelfde bedrag ingeven in de invoervelden exclusief en inclusief.
Bij de kostencategorieën mag je vervolgens kiezen voor “Diverse kosten & belastingen”, nog even onderaan de uitgave opslaan en je boekhouding is weer up-to-date.